Tilbake til artikler

22. april 2024

Dagens bensinbil – morgendagens entusiastbil?

Mange slitne bruksbiler ender til slutt opp som flotte entusiastbiler. Hvem skulle trodd for 50 år siden at Folkevogna skulle bli en av de mest populære og kjære entusiastbilene?

Mange slitne bruksbiler ender til slutt opp som flotte entusiastbiler. Hvem skulle trodd for 50 år siden at Folkevogna skulle bli en av de mest populære og kjære entusiastbilene?

Det er interessant å stille spørsmålet: Når vil alle bensin- og dieselbiler være entusiastbiler, i og med at «alle» nå velger elbil? Kanskje vil det som i dag er en vanlig bruksbil, bare være en bil for entusiaster om noen år, sier Rikard Knutsen fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Med over 90% elbilandel på nysalg av biler, samt økende renter og dårligere kronekurs så kan det se ut som om Norsk bilhobby går en mørk tid i møte, men gjør den egentlig det?

OFV har på oppdrag fra AMCAR utarbeidet noen prognoser og framskrivninger for når majoriteten av registrerte bensin- og dieselbiler i Norge vil være entusiastbiler. Tallene ble lagt fram på bilhobbykonferansen 2024. Saken kan leses her:
https://ofv.no/aktuelt/2024/personbilparken-i-rask-og-kraftig-endring
Veteranbiler er etter dagens definisjon biler som er 30 år eller eldre, mens entusiastbiler kan være av alle aldre – og dagens entusiastbiler blir som kjent morgendagens veteranbiler. Entusiastbiler er ofte eldre biler, men en god del av tilsiget av entusiastbiler er relativt nye eller helt nye biler.
En personbil er gjerne ferdig som bruksbil etter 20 år. Da vil det også ha avtegnet seg et inntrykk av om bilmodellen har karakter og form utover det bruksmessige og om den dermed anses å ha samlerverdi for en bilentusiast.
Norge er unikt i verden! Andelen bensinbiler i det norske markedet faller dramatisk, de blir eldre, og det er betimelig å spørre: går det lang tid før alle bensinbiler som er igjen er for entusiastbiler å regne? Husk, etter 2035 skal det ikke selges noen nye bensin- og dieselbiler i Europa. For oss som setter pris på biler med forbrenningsmotor i hobby- og fritidssammenheng er dette et viktig spørsmål å besvare. AMCAR mener derfor at med det marginale påfyllet man får av bensinbiler, er FrP sitt representantforslag om å tilpasse dagens regelverk til det som blir morgensdagens entusiastbiler er et glimrende politisk håndverk som alle partier og kjøretøyentusiaster bør merke seg.
(https://www.amcar.no/aktuelt/amcar+oppfordrer+alle+bilentusiaster+til+a+si+sin+mening+til+stortinget.html)

Det estimeres av OFV at det i dag er ca 200.000 registrerte entusiastbiler i Norge, det er under 10% av den totale bilparken som fyller drivstoff i Norge og i all hovedsak bensinbiler. Vi ser at gjennomsnittsalderen på personbiler som fyller flytende drivstoff øker med bensindrevne biler på toppen med en gjennomsnittsalder på 18.5 år. Splittes antall bensin- og dieselbiler i «entusiastbestanden» opp på alder, så ser man at over halvparten av disse, mer enn 113 000 biler er mer enn 30 år gamle – altså per definisjon veteranbiler. Den minste andelen er entusiastbiler som er mellom 20 og 30 år gamle, mens den nest største andelen biler er 20 år eller nyere.

OFV anslår at det i 2030 vil være ca tre millioner registrerte personbiler i Norge. Av disse vil drøyt 1.5 millioner være elbiler, 715.000 dieselbiler og bare 420.000 bensinbiler. Selv om elektrifiseringen av Norsk bilpark går raskt så vil det ta lang tid før de fleste bensin- og dieselbiler er ute av bilparken.
Det mest iøynefallende ved bilbestanden i 2030 er en relativt rask utfasing av bensin- og dieselbiler til fordel for elbil - Det er ikke overraskende i seg selv, og en klar utvikling vi har sett over tid. Men det er verdt å merke seg hvor raskt og tydelig endringen skjer, sier Gaarder Knutsen.
For bilentusiastene er dette en utvikling de følger nøye fordi bensinbilene i hovedsak er de viktigste. Med det følger også for eksempel problemstillingen om det vil være mulig å få brukbart drivstoff som disse bilene kan bruke om 10, 20 eller 30 år.

Selv om endring skjer raskt hos vanlige personbiler så er utviklingen når det kommer til entusiastbiler en annen. Av vrakede biler er andelen av entusiastbiler relativt lav med 2251 biler i 2023, dette sett opp imot tilførselen av 939 entusiastbiler det samme året fordelt på nysolgte og importerte entusiastbiler. OFV estimerer derfor at det i 2030 vil være om lag 195.000 entusiastbiler i Norge som vil utgjøre 16% av bensin- og dieselbilstanden.

Til tross for en liten reduksjon av entusiastbiler hvert år er det ingen tvil om at de spesielle og interessante bilmodellene alltid vil ha en plass i entusiastenes hjerte og vil bli sett langs våre veier. Kanskje ser man i framtiden at også biler med andre typer drivlinjer vil ønskes velkommen av entusiastene. Med en sluttdato for salg av diesel- og bensinbiler og et norsk nybilmarked som tar omstillingen til elbil raskere enn noe annet land i verden, er i hvert fall en ting sikkert; dagens bensinbiler vil i mye større grad enn før bli morgendagens entusiastbiler.

Foto: Olav Auset

Takk for din påmelding. Lukk