Tilbake til artikler

16. august 2023

AMCAR - Den store bildebatten, Arendal 15. august 2023

bildebatt+2023.jpg

MDG vil ikke løfte en finger for mer salg av 98 oktan. Ap inviterer AMCAR til møte på Stortinget for å utforme regjeringens veteranbilpolitikk.

Hovedtema for årets debatt var «Hvordan sikre fremtidens kjøretøyentusiaster tilgang til riktig drivstoff?» Debatten ble ledet av Stein Pettersen som er kjent som bilentusiast, forfatter, redaktør, journalist og ekspertkommentator på Viasat samt PR- og informasjonssjef for Opel, Citroen og Jeep.

Debatten ble innledet med en gjennomgang av Henning Kjensli fra AMCAR som fortalte om problemene med etanol på tanken og havarier dette førte til under en USA-tur med veteranbiler i 2013. Endre Kristiansen fra NMCU kunne bekrefte at problemene var de samme for MC, hvor problemet forsterkes av at gjennomsnittsalderen på motorsykkelparken er langt høyere enn for biler.

Duell
Så fulgte en duell mellom general manager Hilberg Ove Johansen i AMCAR og Kjartan Berland fra bransjeorganisasjonen for drivstoffimportører, Drivkraft Norge. Bransjen enes om bensinstandardene, ifølge Berland. Men den enkelte aktør bestemmer akkurat sin kvalitet, og kan gjerne velge å selge 98E0. Duellen avslørte at drivstoffbransjen selv har valgt å overoppfylle kravet til innblanding av bioetanol i bensin. Duellen viste også ledet også til anerkjennelse om at E10 er en utfordring for kjøretøy som brukes lite, er av eldre karakter eller nyere kjøretøy som krever 98 oktan.

Ansvaret for stadig dårligere tilgang på etanolfri bensin legger altså delvis hos politikerne, som stiller krav om at 17 pst. av det som omsettes årlig av bensin og diesel skal være biodrivstoff. Drivstoffleverandørene kan innenfor dette kravet velge miksen for bensin og diesel.

Politisk diskusjon
Politikerpanelet bestod av tre stortingsrepresentanter fra transportkomiteen Jone Blikra (Ap), Erlend Larsen (H), Morten Stordalen (FrP), pluss Rasmus Hansson (MDG).

Jone Blikra (Ap) takket for nyttig informasjon i innledningen, men viste til at innblandingen av biodrivstoff som bransjen foretar er høyere enn det forskriften stiller krav om. Forskriften om krav til omsetning av biodrivstoff er overoppfylt. Da er ikke forskriften problemet, mente ha. Siste salgstall viser dessuten en tydelig oppgang i salget av 98 oktan.

Rasmus Hanson (MDG) sa han ikke hadde noe imot det dersom bilentusiastene får bransjen til å tilby det drivstoffet de trenger. -Også heier jeg på bransjen som tar ansvar, fortsatte han. -MDG vil ikke bremse kvaliteten på klimavennlig bensin og vil ikke ta noe initiativ for å bremse bioutviklingen.

Erland Larsen (H) sa at med så mange entusiaster har man et kjempegodt forhandlingsutgangspunkt, sa han og viser til at man kunne ha en god posisjon overfor et mindre oljeselskap til å forhandle frem en god løsning om tilgang på riktig drivstoff.

Morten Stordalen (FrP) mente det er myndighetenes ansvar å sikre energitilgang. Det er dårlig klimapolitikk å vrake så mange redskaper og biler.

- FrP vil altså at staten skal styre markedet, også må jeg som Ap-representant stå og vise til markedet, kvitterte Blikra.

Mange i salen tenkte nok at markedet har vist at det ikke leverer. Det blir færre stasjoner som tilbyr 98 oktan, og selv om våren har vist et oppsving i salget er volumet fortsatt så lite at det neppe hjelper stort på trenden med bortfall av utsalgssteder.

Blikra (Ap) innrømmet på utfordring fra debattleder at de ikke hadde levert godt på regjeringsplattformens punkt om veteranbiler og brøt ut: -Dere er herved invitert til transportfraksjonen på Stortinget og kan være med å utforme Aps politikk på området!

Det falt i god jord i salen og han høstet applaus!

Resten av debatten gikk mye i om markedet ville sørge for tilgjengelighet eller ikke, noe AMCARs lesere vet at det ikke vil. Høyre slo fast at de ikke ville subsidiere etanolfritt drivstoff. Høyre mente også at man kunne kontakte lokale stasjoner for å få dem til å tilby 98 oktan. Sjansene er små mente Stordalen (FrP), som viste til at Cirkle K har uttalt at de ikke skal ha slikt drivstoff.

Etter debatten oppsummerte Ove Hilberg Johansen med at problemet ligger i grenseland mellom bransje og politikere. Vi snakker om 640 000 biler, pluss båtmotorer og hageredskap som, gressklippere.

AMCAR fikk slått fast at dette er et problem. Vi fikk gjennom de to første seansene vist- og bekreftet fra bransjen, at vi snakker om en reell utfordring for eldre kjøretøy. Vi tror politikerne oppfattet oppriktig at vi faktisk har utfordring.

 

Se hele debatten her (fra 1:54): https://vimeo.com/854682789?fbclid=IwAR37lJ2pCHX6bgEGlp2u_vaaLOn_9giGHEKM-xoo5dQY6ddc_USjhWX3c2o

Takk for din påmelding. Lukk