Tilbake til artikler

23. februar 2024

AMCAR hjalp Marius med godkjenning av Nissan 350Z med kompressor

2023-07-19+12.19.37.jpg

Marius Engen Skinnes tok kontakt med AMCAR og med hjelp fra teknisk avdeling endte hans 2003 Nissan 350Z opp med en 3,5 liters kompressormatet V6-motor godkjent i vognkort.

I Norge er det mange som bygger om sine japanske biler, men mange orker ikke runddansen med å godkjenne dette. Mange frykter å møte et tungrodd system hvor japanske biler ikke slipper gjennom.
- Jeg vurderte å ikke godkjenne ombyggingen, da jeg ikke trodde dette var mulig å få til. Jeg hadde skaffet meg et C.A.R.B-godkjent Vortech kompressorkit som jeg tenkte skulle være koblet opp mot et datasprut. Jeg fikk først avslag og tok derfor kontakt med teknisk avdeling hos AMCAR. Der fikk jeg tips om å benytte meg av C.A.R.B-dokumentasjon for å få dette godkjent, forteller Marius.

Vil du lese mer om Marius 350Z? Les vår artikkel her. 



C.A.R.B står for California Air Resources Board og dokumentasjon med godkjenning derfra forteller at du har lov å benytte delene i California. California er den staten I USA med de desidert strengeste utslippskravene. Kit’et Marius hadde kjøpt var godkjent av C.A.R.B, men det var ikke noe strukturert regelverk rundt bruk av denne dokumentasjonen på dette tidspunktet her hjemme i Norge.
- I en periode mottok AMCAR Teknisk veldig mange henvendelser om å få hjelp til å godkjenne ombygginger på bakgrunn av C.A.R.B-dokumentasjon. Vi tok derfor kontakt med SFOOR (Statens vegvesens Spesialistgruppe for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy) og tok opp dette på et møte med dem og Drammen Trafikkstasjon. Drammen Trafikkstasjon hadde på det tidspunktet allerede begynt på forslag til retningslinjer på hva som måtte til for å godkjenne biler hvor deler med C.A.R.B-godkjenning var brukt. Vi presset derfor SFOOR og Drammen Trafikkstasjon litt for å få fortgang i dette, forteller Are Hegstad fra AMCAR Teknisk.

BMW E32 Turbo godkjent med hjelp fra AMCAR.

Godkjenning med C.A.R.B
Ikke lenge etter ferdigstilte Drammen Trafikkstasjon retningslinjene for det som i dag er regelverket som brukes for å godkjenne biler trimmet med C.A.R.B-deler. Det er viktig å påpeke at C.A.R.B dokumentasjon kun aksepteres på kjøretøyer som er USA-importerte og som har FMVSS-merking, og er registrert på Bilforskriften § 5-3.

Regelverket lyder slik:

  •  For § 5-3 biler (tidl. § 10a/§1-15) ble det avklart følgende for bil med ombygget motor, som f.eks. kompressormontering:
    - Ved enkeltgodkjenning (import) må det fremlegges dokumentasjon som viser CO2 utslipp og gjennomsnittsforbruk etter ombyggingen. Dette pleier normalt sett ikke fremkomme i CARB Executive Order avgassdokumentasjon fra USA.
    - Dersom CO2/forbruk ikke er dokumentert i ombygget utførelse skal bilen legges inn uten CO2/forbruk og slik at engangsavgift dermed beregnes etter beregningsmetode for slagvolum.
    - Verdier for CO2/forbruk fra basisbil, uten kompressor/motorombygging, skal ikke benyttes for ombygget motorutførelse.

  • Ved ombygging av registrert bil der motorkonfigurasjon endres må det fremlegges dokumentasjon for CO2/forbruk dersom bilen er beregnet engangsavgift etter CO2 metoden.

  • Dersom bilen er avgiftsberegnet etter slagvolummetoden vil CARB Executive Order avgassdokumentasjon være tilstrekkelig dokumentasjon for utslipp også ved ombygging (for bil som er underlagt krav om regulert avgassrensing).

En av utfordringene Marius møtte på var at han ønsket å bruke et Haltech datasprut. Dette ble problematisk, da regelverket ikke tillot noe annet enn det Vortech-kitet var godkjent med. Det bestod av en kompressor, en bensinpumpe, en bensintrykksregulator og et piggyback-system for den originale hjernen. Kanskje ingen optimal løsning, men ved å montere kitet akkurat slik papirene tilsier at der godkjent, ble det plutselig mulig å få dette inn i det norske vognkortet.
- Teknisk avdeling hos AMCAR anbefalte at jeg fulgte regelverket til punkt og prikke. Det gikk derfor veldig bra med selve godkjenningen. Jeg vil også skryte av Drammen Trafikkstasjon som tilbydde god hjelp og var veldig profesjonelle under selve kontrollen av bilen, forteller Marius videre.

Jobben fortsetter
AMCAR jobber for alle sine medlemmer, og med en stadig økende mengde medlemmer med japanske biler jobbes det nå importering av biler fra Japan og Australia. Japan og Australia har et stort utvalg spennende bilmodeller som vi ikke får gleden av her hjemme. Vi utreder derfor mulighetene for å kunne få en aksept for kjøretøyklassene M1 og N1, som tilfredsstiller JSRRV- og ADR-krav, inkludert i Bilforskriften § 5-3. Dette er krevende arbeid som blant annet krever at vi gjør en fullstendig sammenligning av europeisk og japansk regelverk. AMCAR er godt i gang med denne prosessen, og vårt mål er at vi på bakgrunn av vår utredning får saken igjennom slik at den kommer ut som en offentlig høring. AMCAR får så langt positive tilbakemeldinger fra Statens vegvesen.

Om du vil lese mer om hva vi jobber med for den norske bilhobbyen kan du lese denne artikkelen.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk