31. oktober 2024
AMCAR i samarbeidsmøte med Statens vegvesen - Nye retningslinjer for reparasjon- og ombygging av bil som er 30 år eller eldre
Nesten før støvet hadde lagt seg etter endt nedrigging i etterkant av Oslo Motor Show var AMCARs tekniske avdeling på plass i Drammen for to-dagers arbeidsmøte med Statens vegvesen, SFOOR og fagseksjon, der flere punkter sto på agendaen.
Et av de viktigste punktene for arbeidsmøtet var gjennomgang av de nye retningslinjene som beskriver mulighetene for, og rutinene i forbindelse med kontroll av, reparasjon og ombygginger som utføres på biler som er eldre enn 30 år. De nye retningslinjene går under tittelen ‘’Retningslinjer for bruk av kontrollørens skjønn iht. bilforskriften § 7-2 tredje ledd. Kontroll og godkjenning av endringer på bil som er 30 år og eldre.’’ De nye retningslinjene er en videreføring og vesentlig forbedring av de første retningslinjene som kom i april 2019.
Retningslinjene er et omfattende dokument som på en oversiktlig måte beskriver hvilke endringer som kan utføres og hvordan. Retningslinjene er derfor et viktig verktøy både for de som ønsker å reparere eller bygge om en eldre biler, samt for Statens vegvesen, som skal kontrollere og godkjenne disse bilene.
AMCAR jobber kontinuerlig med å sikre best mulig betingelser for de som har kjøretøy som hobby, og for de som har sin lidenskap innenfor ombygging av biler som er 30 år eller eldre har AMCARs innsats i denne sammenheng bl.a resultert i aksept for følgende ombyggingsmuligheter som fram til nå ikke har vært tillatt:
- Aksept for flytting av b-stolpe ifm. ombygging fra 4-dørs til 2-dørs
- Aksept for fritak fra krav til syklustest ved motorombygginger som utføres på biler som en nyere en 01.01.1989 men eldre enn 30 år
- Kick-up / utbytting av inntil 1/3 av kjøretøyets ramme enten foran eller bak
- Innkorting eller forlengelse av ramme mellom aksler ved ombygging fra long bed til short bed pickup eller motsatt
- Aksept for bruk av trommelbremser på Hot Rods som bygges etter eldre byggemetode med byggestil før 1965.
- Aksept for ombygging av bevaringsverdige kjøretøy med mulighet for ordinær registrering
- Utvidelse av begrepet tidsriktige modifikasjoner for kjøretøys som er og skal videreføres med registreringsformen bevaringsverdig kjøretøy.
AMCAR anbefaler på det sterkeste at de som planlegger en større reparasjon eller ombygging også setter seg grundig inn i de nye retningslinjene. I tillegg til å være et godt verktøy for den som skal sette i gang, beskriver retningslinjene også tydelig bileiers plikter ifm. ombygging.
De nye retningslinjene har ikrafttreden f.o.m 1. november og retningslinjene er allerede publisert og ligger tilgjengelig for publikum på Statens vegvesens hjemmeside under "Bil eldre enn 30 år":
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/ombygging/ombygging-av-kjoretoy/
Da dette er retningslinjer og ikke forskriftstekst vil disse kunne være dynamiske. Dvs. at retningslinjene kan være gjenstand for både korrigeringer og utvidelser fortløpende. AMCAR oppfordrer derfor til at dokumentet leses fra Statens vegvesens hjemmeside. Vi advarer mot dokumentet i form av for eksempel et festet vedlegg på en Facebook-gruppe. Det kan være utdatert på det tidspunkt det leses.
I tillegg til nevnte ombyggingsretningslinjer sto også gjennomgang av rutiner og retningslinjer for godkjenning etter Bilforskriften § 5-3, 5-4 og 5-5 på agendaen. Disse rutinene og retningslinjene beskriver muligheten og kriteriene for godkjenning av kjøretøy som importeres fra 3. land. Foreløpig kjøretøy som tilfredsstiller europeisk kravsnivå eller kjøretøytekniske krav fra USA og Canada (FMVSS og CMVSS). AMCAR kan informere om at ordningen fortsetter som før, og i den grad det eventuelt gjøres rutineendringer så vil disse være i positiv retning. Som kjent jobber AMCAR for at ordningen også skal bli gjeldende for andre kravsnivå enn de om aksepteres pr. i dag, eksempelvis Japan (JSRRV).
AMCAR fortsetter den viktige jobben med videreutvikling av retningslinjer og kjøretøyteknisk regelverk. Vi har fått utrettet mye, og flere positive endringer er på vei. Denne jobben hadde ikke vært mulig uten oppslutning fra en stor medlemsmasse, Norges største samling av kjøretøyklubber og det faktum at vi har fire heltidsansatte som hjelper medlemmer med kjøretøytekniske spørsmål til enhver tid. AMCAR ønsker også å rette en takk til Statens vegvesen og SFOOR som positivt engasjerer seg for å bli bedre i relasjon til kjøretøyhobbyens utfordringer og behov. Sammen kommer vi fram til gode løsninger.