02. januar 2025
Bilåret 2024
AMCAR deltok 2. Januar på Bilåret 2024 i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i 2024 markerer nok en milepæl for elektriske biler i Norge. Hele 89 prosent av de 128 691 førstegangsregistrerte personbilene var elbiler – en økning fra 82,4 prosent i 2023. Dermed er landet svært nær målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen 2025.
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er det ingen andre land som er i nærheten av Norges elbilandel. I desember 2024 var 85,5 prosent av nyregistreringene elektriske, og i enkelte måneder, som september, passerte andelen 96 prosent.
Insentiver fortsatt avgjørende
Selv om nybilsalget økte med 1,4 prosent sammenlignet med 2023, har økonomiske utfordringer preget markedet. Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, påpeker at regjeringen må opprettholde elbilinsentivene for å nå 2025-målet. Han trekker frem at mange har utsatt eller droppet bilkjøp i påvente av lavere renter og økt kjøpekraft.
– Vi ser en økonomisk lysning og mange spennende bilmodeller på vei i 2025. Men uten sterke insentiver vil det bli vanskelig å opprettholde tempoet, sier Solberg Thorsen.
Tesla dominerer markedet
Tesla befester sin posisjon som markedsleder med en andel på 18,9 prosent. Volkswagen, Toyota, Volvo og BMW følger på de neste plassene. Samtidig viser statistikken at kinesiske bilmerker har økt sin tilstedeværelse og nå har over 10 prosent av markedet.
Bruktmarkedet holder seg sterkt
Med over 500 000 eierskifter i 2024, er bruktmarkedet Norges største bilbutikk. Elbilandelen øker også her og utgjorde 21,5 prosent av eierskiftene, en oppgang på 11,6 prosent fra året før.
Elektriske varebiler henger etter
Varebilsalget har derimot utfordringer. Totalt ble 27 496 nye varebiler registrert, en nedgang på 4,1 prosent. Elbilandelen falt fra 30,9 prosent i 2023 til 29,6 prosent i 2024. Manglende rekkevidde og høy pris gjør at diesel fortsatt dominerer.
– Skal vi nå nullutslippsmålet også for lette varebiler, må Enova-støtten gjeninnføres og forbedres, sier Solberg Thorsen.
Hva venter i 2025?
Med stadig flere bilmodeller i lavere prisklasser og en lysere økonomisk framtid, er det knyttet stor spenning til om 2025-målet kan nås. Forbrukernes fokus på rimeligere og mer praktiske biler gir en klar retning for nybilsalget fremover.
2024 har vist at elektriske biler er kommet for å bli – AMCAR tror vi i 2025 vil nå et nivå på opp mot 95% og at man på dette nivået vil anse 2025-målet som oppnådd.