02. oktober 2025
Bilholdskostnadene øker – Drivstoff og Avgifter Tynger Tungt

Amcar deltok 2. oktober på Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sitt "Bilkvartalet Q3"-seminar, hvor hovedfokus var Kostnader ved Bilhold i 2025 og utviklingen i bilmarkedet.
OFV kunne medle om at elbilandelen i personbilmarkedet så langt i 2025 er på 95% , opp fra 88,2% i 2024. Presentasjonen, basert på OFVs ferske beregninger, maler et bilde av et bilhold som blir stadig dyrere for folk flest, spesielt for eiere av biler med forbrenningsmotor.
Her er hovedfunnene som er mest relevante for Amcar-medlemmer:
Avgifter og Drivstoff Driver Kostnadene Opp
Hovedårsaken til at bilholdet blir dyrere i 2025 er primært knyttet til avgiftsøkninger og den generelle prisveksten.
• Listeprisene stiger: Biler med bensinmotor har hatt en prisøkning på 5,0 %, mens dieselbiler har økt med 4,2 % det siste året. Elbiler falt derimot i listepris (-0,5 %).
• Årlig kostnadsøkning: En ny bensinbil (kr 550 000) vil ifølge OFVs beregninger bli hele 19 916 kroner dyrere i 2025 sammenlignet med 2024. Dieselbiler øker med 15 336 kroner. Dette viser at kostnadspresset er betydelig i det segmentet våre medlemmer ofte befinner seg i.
• Drivstoffpriser til værs: Grafene fra OFV viser en klar trend hvor bensin- og dieselprisene fortsetter å stige skarpt. Prisene for både Autodiesel og Bensin 95 oktan har hatt en massiv økning de siste årene.
Kostnadsposter og Lyspunkt
Selv om vi ofte fokuserer på drivstoff, er det andre poster som dominerer regnskapet for nyere biler. Verditapet og rentekostnader er fortsatt de største utgiftspostene ved kjøp av ny bil. Imidlertid er det et par små lyspunkt i avgiftsmørket for fossilbiler:
• Trafikkforsikringsavgiften (TFA): Den årlige avgiften er nå redusert for bensin- og dieselbiler, mens den har økt for elbiler.
• Vedlikeholdskostnader: Nye beregningsmetoder har gitt reduserte kostnader for vedlikehold, selv om kostnader for dekk øker som følge av større dimensjoner.
Politisk Sluttspill: Statsbudsjettet 2026 og Vrakpant
Seansen ble avsluttet med en panelsamtale om fremtidig bilpolitikk med Morten Stordalen (FrP) og Tellef Inge Mørland (Ap). Hovedtema var Statsbudsjettet 2026 og hvordan valgresultatet vil påvirke bilbransjen.
Stordalen (FrP) uttrykte bekymring knyttet til den nye flertallskonstellasjonen og signaliserte at Amcar og andre motororganisasjoner må forberede seg på ytterligere kostnadsøkninger for bilistene.
Mørland (Ap) fastholdt at elbilen fortsatt er en "avgiftsvinner" i Norge, med store avgifts- og MVA-lettelser i forhold til fossilbilene, og forsvarte innføringen av en begrenset MVA-sats på kjøpesummer over 500.000 kroner i forrige Stortingsperiode.
Vrakpant og Norges Eldste Bilpark
OFV tok opp problemstillingen rundt Norges aldrende bilpark – som nå er Europas eldste – og hvorvidt vrakpanten må økes for å stimulere til utskifting. Øvrige Europeiske land har i varierende grad panteordninger som er knyttet til kjøp av ny bil mens Norge og Danmark er alene om en universell vrakpant for alle utrangerte kjøretøy.
• FrP mot avgiftsøkning: Stordalen og FrP mente fokus heller bør ligge på lavere avgifter for å gjøre nyere biler mer tilgjengelige. Han argumenterte for at svært få av de som kjører biler modne for vraking er i markedet for å kjøpe dyre nye biler uansett.
• Ap åpen for justering: Mørland og Ap var imidlertid villige til å se på en eventuell inflasjonsjustering av vrakpanten.
Panelsamtalen ble avsluttet med el-varebiler og bomavgifter som sentrale temaer. Amcar vil fortsette å følge utviklingen og jobbe opp mot politikere for å sikre at rammevilkårene for både entusiastbiler og bruksbiler er bærekraftige, og at ikke alle kostnadsøkninger ensidig skyves over på bilistene.