Tilbake til artikler

23. oktober 2020

Bør vi åpne for høyresvinger på rødt lys?

right_on_red_pkg33620774108229647163png.jpg

FRP ved Stortingsrepresentant Gisle Meininger Saudland har sendt en henvendelse til samferdselsminister Knut Arild Hareide hvor han spør om statsråden vil åpne opp for en slik forsøksordning. 

De fleste som har kjørt bil i USA har fått med seg at det er lov å kjøre til høyre på rødt lys. Regelen skriver seg tilbake til 70-tallet og oljekrisa. Den ble innført som et tiltak for å bedre trafikkflyt og redusere unødig forbruk og utslipp ved tomgangskjøring. I USA er det en del forutsetninger som må følges for at du lovlig kan svinge til høyre på rødt. Rødt lys betraktes ved høyresving som et stoppskilt. Man skal stanse fullstendig og kontrollere at man ikke vil være til hinder for øvrig trafikk og eventuelle fotgjengere før man svinger ut. Man har i tillegg full vikeplikt til øvrig trafikk og vil bli tildelt all skyld i en eventuell kollisjon. I kryss hvor det er mange gående/syklende og trafikk har veimyndighetene mulighet til å sette opp forbudsskilt for det aktuelle krysset.

Gitt at ordningen innføres med samme type regler som i USA har AMCAR få betenkeligheter med å støtte dette forslaget. Forskningsdata fra NHTSA (Naional Highway Safety Association) viser at sammenstøt med personskade ved høyresvinger på rødt utgjør et sted mellom 0 og 0,2% av alle ulykker i USA.

I første omgang foreslår FRP at ordningen utprøves som en forsøksordning hvor man kan trekke erfaringer på hvordan den vil fungere etter norske forhold. AMCAR stiller seg bak forslaget og ser fram til dagen vi også kan kjøre til høyre på rødt i Norge.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk