Tilbake til artikler

24. mai 2023

E10 Etanolbensin - Konsekvenser i praksis

etanol+nrk+Sandefjord+Maritim.jpg

Frontlinjeaktører innenfor bil- og båtindustrien advarer nå om økende problemer med etanolbensin, som de mener kan være både skadelig for motorer og potensielt livsfarlig.

Disse advarslene kommer i kjølvannet av økningen i etanolinnholdet i 95 oktan bensin fra 5% til 10%. Sandefjord Maritim, en aktør i frontlinjen, har uttrykket bekymringer over den økte etanolkonsentrasjonen i et Facebook-innlegg 23. mai. "Selv motorer som er godkjent for E10, har problemer med 5% etanol som var i 95 blyfri," skriver de. "Og nå som vi får 10% etanol i 95 blyfri, så vil vi se flere problemer." Disse problemene inkluderer ødeleggelse av forgassere, problemer med drivstoffsystemer og slanger som blir myke og uttørket av etanolen. Sandefjord Maritim advarer at disse motorene kan bli "en tikkende brannbombe." Selv om 98 blyfri bensin koster mer per liter, mener Sandefjord Maritim at det er verdt det på lang sikt. "Når en motor skal hente effekt ut av sprit, så må motoren ha mer bensin," sier de, noe som indikerer at 95 blyfri med 10% etanol kan føre til større drivstofforbruk. For å unngå disse problemene, oppfordrer Sandefjord Maritim båteiere til å fylle opp med 98 blyfri bensin ved Framnes Maritim og Vregnen Marina i Sandefjord. De tilbyr per dags dato 98 blyfri bensin uten etanol og håper at flere lokale fyllestasjoner vil følge etter. I en nylig nettsak fra NRK Troms og Finnmark, ble det belyst at den nye E10 bensin, som er 95 oktan bensin tilsatt 10% etanol, kan være farlig. Gjermund Thomassen hos GT Maskin AS i Alta er skeptisk til den nye bensinen med inntil 10 prosent etanol. Etanolen ødelegger bensinslangene og kan skape lekkasjer. Dette kan igjen føre til eksplosjonsarta brann i motorrommet, sier han. "Vi skal ikke bli hysteriske, men vi må være oppmerksomme på at dette er et reelt problem. Mitt tips er derfor at alle med eldre bensinbiler sjekker drivstoffslangene minst en gang i året. Og vær nøye når du gjør dette," sier Thomassen. – En oppfordring AMCAR slutter seg til.

Vitnesbyrd fra frontlinjeaktører som Sandefjord Maritim og GT Maskin bør være siste tungen på vektskålen for at myndighetene og Samferdselsministeren griper inn. Det har null verdi at bransjen med Drivkraft Norge i spissen viser dokumentasjon eller erfaringer fra andre land som forvirrer mer enn den informerer. Vi må nå lytte til de som ser konsekvensene av etanolbensinen i sitt daglige virke. Det er heller ikke riktig at etanolbensin ikke skaper problemer i andre land. Hvis man går litt i dybden finner man at den har skapt betydelige problemer – men dessverre har ikke eiere av eldre kjøretøy i de fleste land en sterk nok stemme til å si ifra så tydelig som norsk bilhobby har igjennom AMCAR. Vi har jobbet aktivt med etanolsaken i over 10 år og har lenge advart mot innføringen av E10 bensin. Allerede i 2017 advarte vi sterkt mot å innføre E10 bensin uten å sikre god tilgang på 98 oktan E0 i hele landet. Det er klart at disse bekymringene nå blir bekreftet i praksis – dessverre er vi helt i startfasen på problemene vi vil få hvis ikke etanolfri bensin tilgjengeliggjøres over hele landet.

For de av oss som kjører entusiastbiler, er det viktig å være oppmerksom på disse problemene og ta hensyn til rådene som nå kommer fra både AMCAR og frontlinjeaktørene. Å følge rådene hjelper imidlertid lite hvis det i praksis er umulig å få fylt den bensinen du trenger. Å overlate dette spørsmålet til bransjen kan fungerer i marked som er store men ikke i Norge. I Florida for eksempel har man i dag god tilgang på etanolfri bensin på initiativ fra bransjen – men i Florida bor det 22 millioner mennesker i et område på størrelse med Nordland fylke! Derfor er vi helt avhengige av at tilgangen på etanolfri bensin reguleres av myndighetene her til lands. AMCAR fortsetter å holde trykket oppe i saken. Arbeidet er svært ressurskrevende og både saken og AMCAR hadde hatt godt av at enda flere bilentusiaster støtter opp om vårt arbeid med et medlemskap. Oppfordringen er klar, kjenner du en bilentusiast som ikke er medlem så anbefal gjerne et medlemskap hos oss!

 

Foto: Faksimile NRK / Sandefjord Maritims facebookside

Takk for din påmelding. Lukk