Tilbake til artikler

07. mars 2023

Egenvekt utfordring på tunge amerikanske pickup varebiler

silverado.jpg

Statens vegvesen innkaller et antall kjøretøyer i forbindelse med dokumentasjon av egenvekter jf. Vegtrafikkloven §19.

AMCAR har den siste uken blitt kontaktet av flere medlemmer som eier nyere Chevrolet Silverado 2500 varebiler – 2016-modell og nyere med diesel. Bakgrunn for kontakten er at de er innkalt til etterkontroll hos Statens vegvesen med kjøretøyet sitt. Statens vegvesens ønske om etterkontroll av kjøretøytypen skal være forankret i at man ønsker å ettergå de faktiske vektene på kjøretøyet. Biltypen det handler om er registrert som Varebil kl. 2 med én seterad, såkalt N1 varebil. Ved registrering i Norge er biltypen det er snakk om, registrert med en lavere totalvekt enn det Chevrolet har bygget bilene for. Dette er i utgangspunktet lovlig da det er lov å skrive ned totalvekten på en bil.

Gjeldende praksis i dette tilfellet er trolig at man har enkeltgodkjent kjøretøyene basert på dokumentert egenvekt for basismodell i kjøreklar stand, og aksepterer at egenvekten kan avvike noe fra den dokumenterte egenvekten grunnet modellvariant og utstyr.

Så hva er utfordringen? Hvis dette hadde vært en personbil eller varebil som har mye nyttelast å gå på, er det sjeldent et problem. Blir man stoppet med overvekt kan man enkelt sette av to bæreposer, i verste fall en passasjer – før man får kjøre videre. I de tilfellene AMCAR er kontaktet om er egenvekten på kjøretøyet høy, og lastekapasiteten marginal i forhold til å ikke overstige 3.500 kilo. Så marginal at man kanskje ikke oppfyller kravet til minimum 150 kilo nyttelast, i tillegg til det antall passasjerer bilen er registrert for – som gjerne er en eller to (altså 2- eller 3-seter pickup). Det kan i verste fall føre til at bilen ikke er registrert i riktig kjøretøygruppe, og verre, at man må ha førerkort C1 for å kunne kjøre den. For bilen i seg selv er ikke dette et problem, som nevnt over har den aktuelle biltypen en konstruksjon som fra opprinnelig fabrikant tåler langt høyere totalvekt. Men det Statens vegvesen eventuelt vil avdekke er om de faktisk solgte bilmodellen i Norge, i kjøreklar stand, på generell basis har for høy egenvekt slik at minimumskravene til nyttelast ikke innfris. I så måte vil man kunne risikere at bilmodellene det gjelder blir omklassifisert til lett lastebil, og dermed krever C1 førerkort, i tillegg til eventuelle krav om hastighetsbegrenser, fartsskriver, samt årlig PKK og dobbel bomtakst. I dag kan disse bilene kjøres med førerkortklasse B.

AMCAR anbefaler alle som har fått varsel om å stille til etterkontroll, at man gjør det med bilene i kjøreklar stand – slik bilen ble levert fra forhandler, inklusive full drivstofftank. Alt av ekstrautstyr, større felger & dekk, bøyler, bedliners, Camper-tops etc. etc skal ikke være på. Slikt utstyr «spiser» av nyttelasten på kjøretøyet – og er ikke med i den dokumenterte vekten ifm. førstegangsregistrering. I så måte vil slikt ekstrautstyr kunne føre til at bilen overstiger godkjente vekter.

AMCAR har snakket med en av importørene av biltypen som mener de har gjort alt riktig, har en god dialog med Statens vegvesen og har advokater som ser på saken.

For AMCAR er det for tidlig å si noe om utfallet i saken. Vi forstår at noen medlemmer nå er bekymret for om bilene skal bli omdefinert til annen kjøretøygruppe, eller om de må skaffe seg C1 førekort. Men det er det altså for tidlig å si noe om. Vi følger saken, og vil få de første svarene fra medlemmer som er innkalt til kontroll allerede de første dagene.

Spørsmål i saken kan rettes til Teknisk Sjef i AMCAR; Thomas Lian Kristiansen.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk