Tilbake til artikler

18. november 2019

Elektrosjokk for Mustang!

2021-Ford-Mustang-Mach-E-02-1024x768.jpg

Når den nye helelektriske Mustang Mach-E skulle lanseres i natt (USA) og i morges i Norge, var det mange av oss entusiaster som spent ventet på å få se en barsk elektrisk versjon av Ford Mustang. Men det vi fikk se var at verdens bestselgende folkelige sportsbil, Ford Mustang, nå får en mer omfangsrik modellslektning.

For de av dere som synes at det er på tide at en av verdens største bilprodusenter endelig kommer med en egenutviklet elektrisk bilmodell, så var dette helt topp. Og det er liten tvil om at dette er en viktig bil for Ford, når de låner ut navnet fra Mustang til sin første egenutviklede el-bil. AMCAR har ikke sett bilen i virkeligheten, bare fulgt pressevisningene på nett både fra USA og Hangar 13 i Norge. Det vi sitter igjen med av inntrykk er at Ford Mustang med ett ble alminneliggjort og navnet kastes ut i en jungel av elektriske biler i det kommende cross-over EV-SUV segmentet. Med pomp og prakt, røyk og lys ble bilen avduket. I Norge har 15.000 vist interesse for bilen på nett, og nesten 500 mennesker hadde allerede før lanseringen bestilt og betalt forskudd på bilen. Visningen og velkomsten er det ingen ting i veien med. Ford Mustang Mach-E leveres med 2- eller 4-hjulstrekk og to forskjellige batteripakker.

Rekkevidden er hhv 99 kWt/285 hk Long Range RWD 600 km, 99 kWt/337 hk Long Range 4x4 540 km, 75 kWt/258 hk Standard Range RWD 450 km og 75 kWt/258 hk Standard Range 4x4 420 km. Estimert pris er fra kr. 412.000 på innstegsmodellen, mens dyreste modell koster kr. 544.000, dette før ekstrautstyr og leveringsomkostninger. Prisen for First Edition, som er en toppmodell med alt utstyr estimeres til 589.000. Det må sies å være en «billig» elbil av dette kaliberet, og i så måte leverer Mach-E til tradisjonene for Mustang – bang for bucks (mye bil for pengene).

Ford håper å skape «buzz» også hos entusiaster med at deres første helelektriske bil får låne Mustang-navnet. For oss bilentusiaster har Ford skapt forventninger om en sporty, barsk el-bil, slengt på storhetsbetegnelsen Mach-E (med assosiasjoner til Mustang Mach 1 fra 70-tallet) men så serverer de en Ford Puma på steroider, «Jaguar E-PACE» modell med særtrekk fra koreansk design ispedd enkelte signaturer fra en Mustang. For oss er dette «dyreplageri». Ikke fordi den er elektrisk, eller fordi alle sammenlikningen gikk mot biler med animalsk navneopprinnelse, men fordi vi ikke ser noe som minner om en vakker Mustang. Om Porsche skulle gjort noe liknende så ville det vel være å bygge opp om forventninger rundt den nye Porsche 911 RS-E, bare for å servere entusiastene en elektrisk versjon av Cayenne.

Vil tro at tilhengerskaren rundt Porsche 911 ville ha blitt noe skuffet? Og her treffer vi litt av kjernen når Mustang-navnet brukes på denne bilen. Det er solgt over 10 millioner Mustanger siden den kom i 1964. Å bryte så med tradisjonene på karosseriform og ponycarbegrepet, ikke drivlinjen, synes vi bare virker noe perplekst. Men Ford synes dette er viktig, og har definitivt fått vår interesse. Ikke så mye rundt bilen som rundt navnevalget, og det var vel litt av meningen bak det (navnevalget). Om den nye elbilen hadde fått navnet Ford Bronco-E, eller Puma GrandCoupe EV, så ville det ha vært mer passende – mener vi. Og for å illustrere hva vi entusiaster mener om hvordan en virkelig Mustang-E skal se ut, så vedlegger vi også bilde av en «ekte» Mustang-E, som vi tok på SEMA for én uke siden. Den hadde vi kjøpt, Mustang Mach-E, æh… særlig hvis det kommer en Shelby-E versjonen med 1001 hester og 0-100 km/t på 1,9 sek.

 

Tagger

Nyheter