Tilbake til artikler

03. oktober 2023

Flere advarer mot bruk av bio-drivstoff

E10_flammeplakat_ferdig.jpg

NAF har nok en gang en god, opplysende og oppklarende artikkel om hvorfor bioetanol er et problem for eldre kjøretøy og kjøretøy/motorredskaper som ikke brukes ofte. AMCAR har vært relativt alene i flere år om å advare mot bruk av drivstoff med etanolinnhold, og tatt kampen med bransjen og politikerne. Vi setter stor pris på at flere bidrar, for både politikere, bransjen samt bil- og båteiere er nok litt «naive» i forhold til hva bruk av feil drivstoff vil ha å si over tid for driftssikkerhet for kjøretøyet. 

Det har vært skuffende lite anerkjennelse av etanol-utfordringene fra myndighetenes side. Måten Sjøfartsdirektoratet nå går ut å advarer om de potensielle konsekvensene bruk av ny type marin diesel står i sterk kontrast. Fra 1. oktober innføres krav om at minst 6 volumprosent av total omsatt mengde drivstoff per år består av avansert biodrivstoff. På den bakgrunn går Sjøfartsdirektoratet ut i «sikkerhetsmelding #5/2023 å advarer;

«Norge innfører nytt omsetningskrav for avansert biodrivstoff til sjøfart fra 1.oktober 2023 noe som betyr at hydrogenbehandlet vegetabilsk olje (HVO) eller fettsyremetylester (FAME) vil bli innblandet i marint drivstoff. I og med at FAME har andre egenskaper enn marine gass- og dieseloljer (MGO/MDO) vil innblanding av FAME over 7 volumprosent kunne påvirke drivstoffsystemet, og dermed driftssikkerheten til skipet. Utfordringer som må håndteres ved bruk av FAME knyttes blant annet til: • Vannfølsomhet • Lagringstid • Kuldeegenskaper • Økt avleiringstendens • Endrede smøreegenskaper

Dersom et skip benytter biodrivstoff med høy konsentrasjon av FAME uten å ha tatt de nødvendige forholdsreglene beskrevet over, kan motorytelsen og driftssikkerheten påvirkes negativt. Blokkering av filtre og dyser kan føre til stopp i fremdriftsmaskineriet om bord».

Les hele saken her.

Saken er signert tidligere samferdselsminister, Knut Arild Hareide, som nå er Sjøfartsdirektør. Helt ulikt etanolsaken kommer det altså en offisiell sikkerhetsmelding fra et offentlig direktorat i denne saken. Ansvaret plasseres allikevel (som i etanolsaken) utelukkende på brukeren. Sikkerhetsmeldingen sier ingenting om hva man skal gjøre dersom man ikke kan benytte drivstoff med 7% FAME. AMCAR erfarer at flere produsenter av skipsmotorer ikke kan garantere for langtidsvirkningene hvis de kjøres på drivstoff med 7% FAME. Myndighetene sier derfor i praksis at operatørene (som oss motorentusiaster) må lukke øynene og håpe på det beste. Hareide satt på Stortinget, og som Samferdselsminister, da AMCAR gjorde politikerne oppmerksom på etanol-problematikken. Han satt videre som Samferdselsminister i regjeringen som vedtok å utrede om man skulle stille krav til at bransjen om å føre E0 98 oktan som sikringskvalitet.

AMCAR spør seg selv; hvor lenge skal bransjen og norske myndigheter (les: politikere) lukke ører og øyne for de negative konsekvensene det har å ikke sikre ett etanol-fritt alternativ til de kjøretøy, motorer og fartøy som trenger det? Det er mer en nok advarsler nå til at vi MÅ kreve handling! Bransjen må komme med en garanti på at de skal føre et E0-alternativ, hvis ikke må politikerne på banen å korrigere reguleringen av markedet. Det er politisk styrt at vi skal ha bioetanol-innblanding. Som at det nå ligger inne et forslag fra stortinget om å øke omsetningskravet for veitrafikk fra 17 til 19 pst. Derfor haster det å få på plass en regulering, eller garanti fra bransjen på at «den siste dråpen bensin skal være E0 98 oktan»!

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk