14. april 2025
FrP foreslår unntak for 98 oktan og bedre vilkår for MC!

Fremskrittspartiet (FrP) fortsetter sin innsats for norske bil- og motorsykkelentusiaster. Nylig har partiet fremmet to nye representantforslag i Stortinget som tar for seg henholdsvis tilgjengeligheten av etanolfri bensin og bedre rammebetingelser for motorsykler.
Sikring av etanolfri bensin (98 oktan E0) i hele landet
I likhet med MDG har FrP lagt frem forslag i Stortinget til fordel for etanolfri bensin. FrP har lagt frem et forslag der de ber regjeringen sørge for at etanolfri bensin med 98 oktan (E0) blir definert som en såkalt "sikringskvalitet" for drivstoff. Dette innebærer at denne bensintypen skal være tilgjengelig over hele landet innenfor en rekkevidde på 50 kilometer.
Bakgrunnen for dette forslaget er at stadig flere bensinstasjoner kun tilbyr bensin med inntil 10 prosent etanolinnblanding (E10). FrP mener at staten har et ansvar for å rydde opp i uheldige virkninger av egne bestemmelser, da innføringen av E10 i stor grad er et resultat av politisk styring gjennom omsetningskrav for biodrivstoff. Partiet foreslår i likhet med MDG at 98 oktan også skal unntas fra omsetningskravet for biodrivstoff.
Bedre vilkår for MC i bytransporten og reduserte avgifter
I det andre representantforslaget tar FrP for seg situasjonen for motorsyklister. Partiet mener at MC er et praktisk transportalternativ som tar lite plass, men at det fortsatt er manglende integrering av MC i transportnettverket i byområdene. FrP ønsker å legge til rette for at flere kan bruke MC som et alternativ til bil, og peker på at trygg ferdsel samt bedre og rimeligere parkeringsmuligheter er nødvendig for å få til dette.
Veikvaliteten er også en viktig faktor for sikkerheten til alle trafikanter, spesielt for MC. FrP forventer derfor at Statens vegvesen prioriterer å redusere vedlikeholdsetterslepet på veinettet for å sikre trygg fremkommelighet for alle. Videre mener FrP at avgiftsbelastningen på MC må reduseres, både når det gjelder kjøps- og eieavgifter. Partiet viser til at de i sin tid i regjeringen reduserte engangsavgiften for MC, og foreslår nå å fortsette denne nedtrappingen ved å fjerne volumkomponenten. I tillegg tar FrP til orde for at trafikkforsikringsavgiften for MC bør reduseres til halvparten av det som betales for en personbil.
For å få til en bedre integrering av MC i bytransporten, ber FrP regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en konkret plan. Denne planen skal inneholde tiltak for tilrettelegging samt forbedring av veikvaliteten.
Veien videre
Nå skal de to representantforslagene behandles i Stortinget. Det er ingen garanti for at de vil bli vedtatt i sin helhet, i tillegg kan det bli vurdert å slå forslagene til MDG og FRP sammen siden de er relativt like. Dette er likevel et tydelig signal fra FrP om at de ønsker å bedre forholdene for både bil- og motorsykkelentusiaster i Norge hvilket AMCAR setter stor pris på.
Les begge forslagene på Stortingets sider nedenfor.
Dokument 8:188 S (2024-2025) - stortinget.no
Dokument 8:189 S (2024-2025) - stortinget.no