15. april 2025
Jay Leno i kamp for bilkulturen i California

Bilentusiast og TV-personlighet Jay Leno står i spissen for en viktig kamp i California for å bevare delstatens unike bilkultur.
I forrige uke deltok Jay Leno på en organisert cruising foran California State Capitol i delstatshovedstaden Sacramento. Initiativet ble dekket bredt i amerikanske medier og var til støtte for lovforslaget SB 712, populært kalt "Leno's Law"., Her kjemper Jay Leno for å lette på de strenge avgasskravene (smog check) for eldre biler i California. Leno frykter at overregulering truer Californias posisjon som bilkulturens vugge og kan jage både hobbyen og tilknyttet industri ut av staten – en trend som allerede har rammet andre sektorer. Dette er en kamp som gir gjenklang hos bilentusiaster verden over, inkludert i Norge, som møter lignende press fra miljø og klimareguleringer.
"Leno's Law": Beskyttelse av kulturarv og industri
SB 712 foreslår å erstatte Californias nåværende rigide grense for smog check-fritak (kun biler før 1976-modell ) med en rullerende 35-årsgrense. Leno og støttespillere som SEMA Action Network (SAN) argumenterer for at disse eldre bilene, som ofte kjøres svært lite , har minimal miljøpåvirkning og møter økende praktiske problemer med testing og delekrav.
Et sentralt poeng for Leno er å beskytte Californias unike bilhistorie. Leno ble av fremmøtte journalister utfordret på hvorfor han velger å legge sin tyngde i en tilsynelatende triviell problemstilling blant befolkningen for øvrig. "Dette er ett tema som opptar meg, fødselen til hot-rodding skjedde her i California," understreker han , og ser på klassiske biler som "rullende historie". Han advarer mot at strenge reguleringer, som rammer en hobby med liten reell miljøeffekt, kan føre til at bilkulturen og den viktige ettermarkedsindustrien – som bidrar med milliarder til økonomien og er et sentrum for bildesign og utvikling – forlater California, slik filmindustrien og andre har gjort i stor grad. "Du skal ikke gjøre kriminelle ut av vanlige folk," sier Leno, med henvisning til entusiaster som sliter med å holde sine kjærkomne eldre biler lovlige.
Alt tyder på at Jay Leno vil få viljen sin. Lovforslaget fikk betydelig tverrpolitisk støtte og passerte under Leno’s besøk i Sacramento senatets transportkomité og er nå til behandling i senatets bevilgningskomité.
Et globalt press
Selv om detaljene varierer, er presset mot bilhobbyen gjenkjennelig globalt. Entusiaster i Norge og Europa møter utfordringer som endringer i drivstoffsammensetning (som E10-problematikken AMCAR har jobbet intenst med ) og økende restriksjoner på kjøring i byer gjennom lavutslippssoner. Planlagte forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler skaper også langsiktig usikkerhet for hobbyen.
Organisering er nøkkelen
Lenos kamp i California understreker viktigheten av en samlet stemme. Akkurat som SEMA SAN jobber for entusiastene i USA, er AMCARs arbeid i Norge avgjørende for å møte regulatoriske utfordringer og sikre hele bilhobbyens fremtid. Enten det gjelder drivstofftilgang, avgifter eller kjørerestriksjoner, viser erfaringene at organiserte interessegrupper er nødvendige for å få gjennomslag og bevare muligheten til å bruke og glede seg over vår rullende kulturarv.
Foto: California State Senate – Jay leno til venstre og den republikanske delstatsenatoren Shannon Grove foran California State Capitol i Sacramento.