08. oktober 2024
Kommentar til Statsbudsjett 2025 – fra en bilentusiasts ståsted
Daglig leder i AMCAR, Hilberg Ove Johansen, tenker mest om det som skjedde før forslaget til statsbudsjett 2025 ble fremlagt. Forslaget i seg selv er som forventet, og anbefaler heller at kjøretøyentusiaster skaffer seg siste utgaven av ReFUEL Magazine hvis man er ute etter lesestoff.
Da har regjeringen lagt frem sitt forslag til statsbudsjett for 2025.
Vi må si at det i forkant var en ganske avmålt spenning. For AMCAR var vurderingen at man ikke bør endre så mye på nåværende tidspunkt. Regjeringens mål om å selge bare nye elbiler i 2025 er i praksis nådd. Selv om AMCAR kunne tenke seg lavere engangsavgifter på bensin- og dieselbiler er det i hvert fall samsvar mellom mål og virkemidler i avgiftssystemet.
Regjeringen kunne med fordel ha fjernet den doble vektavgiften som rammer bensin- og dieselbiler. Den var et resultat av innføring av vektavgiften vi fikk på elbiler for noen år siden – en avgift vi mener ikke tjener andre hensikter/mål enn å få inn avgifter.
Størrelse, sikkerhet og rekkevidde drar vekten opp – særlig på en elbil men også på en bensin- og dieselbil. Så å skatte de bilene som er mer brukbare og mer trafikksikre, virker bakstreversk i vårt verdensbilde. Men vi vet at Finansdepartementet elsker en avgift som er så lett å administrere som en vektavgift er. Vekt på bilene øker i takt med krav til sikkerhet. Så om ikke annet kan staten sikre seg økte inntekter fra vektavgiften i fremtiden, mens folk flest må ta et valg om de har råd til å kjøpe seg en sikrere bil. Det er en grunn til at AMCAR kaller vektavgift for «dødens» engangsavgift.
I forkant av statsbudsjett 2025 har andre bilinteresse- og bilbransjeorganisasjoner vært høyt på banen – særlig har flere ønsket å gjøre bensin- og dieselbiler dyrere, og lettere paniske for at det skal bli en 100-lapp dyrere å bruke en elbil. Med Sp i regjering med Ap nå, og FrP som mulig regjeringspartner i en eventuell Høyre regjering – snakker bransjen som vil ha høyere avgifter særlig til SV og Venstre. Det er liksom de som skal overbevise «regjeringspartiene» om at det er lurt å fleske til med enda mer avgifter på en bensin- eller dieselbil når 9 av 10 kjøper elbil.
I beste fall er det for å få fokuset bort fra mer avgifter på elbilene nå. For å forlange mer avgifter på en bensin- og dieselbil er nesten absurd i min verden. Har de ikke fått med seg at en fullutstyrt Skoda Superb diesel koster nesten 1 million? Det er bare i Norge vi har så grassate avgifter på bensin- og dieselbiler at selv en Skoda er en «millionbil»!
Jeg tenker de som lever av å selge oss biler har nok mest søkelys på å berike seg og sine eiere/aksjonærer. Så når de slenger ut buzz-ord som «ansvar», «bærekraft» og «grønt skifte» er det nok mer for å berike seg selv i full forståelse for at de dytter ansvarligheten og regningen til oss som kjøpere.
I dagene før fremleggelse av statsbudsjettet, leste vi at en leder innenfor bilimportørene ønsker å fjerne vektavgiften – på elbil. Der er vi enig, bortsett fra at AMCAR vil fjerne den på alle biler. Men der vi fundamentalt skiller lag er der lederen for bilimportørene fremmer veiprising i stedet for avgifter. Ingen må tro at forslaget er mer «ansvarlig» enn at man ønsker å få prisen på produktet så langt ned som mulig – slik at vi skal bli fristet til å kjøpe ny bil. Hvor mye det koster å bruke den nye bilen, ja det mener man ingenting om. Kjenner jeg både bilimportørene og drivstoffbransjen rett er det deres «våte drøm» å kunne flytte alle avgifter fra kjøp til bruk. For dem betyr det et rimeligere produkt å selge – for oss som forbrukere et dyrere produkt å bruke. Som bilentusiaster som bruker bilene lite er det veldig fristende å tenke at «det er jo en god ide», slippe alle avgifter på kjøp. Men AMCAR tenker helhet. For en som har høyere bomregning enn verditap på bilen – er ikke veiprising godt nytt. Dette gjelder for alle bilister, særlig de som har elbil. Så veiprising , nei takk!
Og heldigvis – i forslag til Statsbudsjett for 2025 kunne ikke vi finne noe om veiprising. For AMCARs del håper vi at tanken om det som for oss brukere vil bli den dyreste, mest usosiale, mest overvåkende og mest forhatte bilavgiftskomponenten noen gang foreslått – forblir en tanke «non grata». La det være sagt med det samme, forslaget om å flytte avgifter fra kjøp til bruk, særlig på elbil, gagner kun de som selger bil. For oss som kjøper vil det bare bli dyrere. Bilbransjen må gjerne slutte å dra veiprising opp som et alternativ til engangsavgifter.
Så kan vi ikke annet enn le over en aktør i bransjen som leser det nye statsbudsjettet som et budsjett som gir «comeback» for bensin og dieselbiler. Statsbudsjett rører knapt elbilavgiftene, ei heller bensin- og deiselbilavgiftene. I beste fall så handler det for han å være ærlige på at «noe bensin- og dieselbiler» vil det alltid være etterspørsel etter. At snaue 1000 av 110.000 bilkjøpere velger bensin- eller dieselbil kommer neppe til å endre seg. Selv om enkelte importører har gått høyt på banen og markedsført «ansvarlighet», «bærekraft» og «grønt skifte» for at de bare vil selge elbiler i 2025 – nå har et behov for å finne en vei ut av lovnadene sine – så er det helt OK. Vi tolker det ikke på annen måte
AMCAR og OFV jobber med framskriving av bilparken. Om noen år vil kanskje så mye som halvparten av bensinbilene som selges være rene entusiastbiler. Det hadde ikke vært oss imot at det ble et «comeback» for bensinbilen. Men om 5 år er jeg redd for at vi snakker om rundt 4-500 biler solgt. Det kan knapt betegnes som et «comeback». Her lukter det at bensinbilen i fremtiden vil bli en ren entusiastbil.
Så hva leser vi ut av forslag til statsbudsjett 2025? Et ganske nøytralt forslag, stabilt, som først og fremst skal sørge for en rettferdig fordeling ut fra dagens regjerings syn og en forutsigbarhet. Dernest uten for store endringer – altså kontinuitet, noe som er bra for de aller fleste. For oss som er bilentusiaster og lurer på ny eller brukt bil er det ingen utslagsgivende endringer vi ikke skal klare å prute oss bort fra når vi står med pengene i hånden for å kjøpe ny bil. Noen konsumpris-justeringer på satser – som gjør det marginalt dyrere. Og dette gjelder både elbiler, bensin- og dieselbiler. Men ingen dramatikk.
Der vi ser en endring – er at CO2-avgiften i drivstoffet økes noe, men samtidig setter man ned veibruksavgiften i alle kvaliteter. I praksis, så langt vi har fått regnet på det – en relativt nøytral justering for de som bruker bensin- og dieselbil i hverdagen, men en nedgang for de som fyller lite drivstoff. Trafikkforsikringsavgiften for personbiler og varebiler med forbrenningsmotor reduseres. Det betyr at kjøretøyentusiaster kan feire forslag til statsbudsjett med ett glass vin eller øl. Tar du mer enn to glass – så har du konsumert gevinsten. Og når du nyter ditt glass, ikke la deg «provosere» av at den foreningen som kjemper for elbilen mener det er direkte «harry» at det er blitt billigere å forurense. De har ikke fått med seg at CO2-avgiften er gått opp. Ellers samme organisasjon som AMCAR har bedt, mer enn en gang, om ikke å ambassadere for høyere bilavgifter – fordi det bare blir mer avgifter å arve for elbilen. Den dagen det er bare de som går på veiene. For slik det er i dag går provenyet fra bilavgifter rett vei, nedover. Økninger i CO2-avgiften kompenserer litt.
Vi avslutter med å registrere at ut av budsjettforslag 2025 kan vi lese at 80 % av nordmenns transportbehov dekkes av personbil. Slik har det vært i 14 år, og trolig enda lenger tilbake. Dette viser at forsøk på å tvinge folk over på buss og bane samt kaste penger fra bom- og miljøpakkeordninger inn som subsidier på kollektivbillettene ikke fungerer. Det eneste resultatet er at småbarnsfamilier og folk i grisgrendte strøk får trangere økonomi. Derfor trenger vi en regjering som ikke øker bilavgiftene, hverken på kjøp- eller bruk noe mer. Innser de faktiske forhold; Personbilen er- og vil være det foretrukne valget for persontransport for evig tid. Akkurat som det vil være bensin- og dieselbiler på norske veier til evig tid. Men det er det tydeligvis bare AMCAR som tenker på, og forsvarer fornuftig. Godt er det da å registrere at regjeringen ikke har hørt så mye på alt det de andre kommet med.