Tilbake til artikler

09. april 2020

Kontroll av kjøretøy - Vårsjekk

h1447.jpg

Ingen ting er mer gledelig for en bilentusiast enn å ta bilen ut fra vinterlagring. Har du fulgt vår anbefaling om trygg vinterlagring, er det langt mindre komplisert å ta ut hobbybilen for en ny sesong. Det betyr dog ikke at du bare kan starte opp og kjøre i vei uten å ha sjekket kjøretøyets tilstand. Det er mye du kan gjøre selv når du henter ut bilen på våren.

Følgende punkter bør sjekkes:

Visuell sjekk

Gå en runde rundt kjøretøyet og se om du ser noe som avviker fra da du satte bilen på lagring. Se etter om det har vært noen lekkasjer under bilen. Finner du lekkasjer, sørg for å finne ut om det kommer fra olje, kjølevæske, drivstoff eller bremsevæske. At det lekker litt olje fra et gammelt kjøretøy er ikke uvanlig, men sørg for å lokalisere lekkasjen og se på omfanget. Dersom lekkasjen stammer fra bremsevæske eller drivstoff bør lekkasjen utbedres før du starter og bruker kjøretøyet. Kontroller nivået på motorolje, kjølevæske, bremsevæske – Har nivået sunket i løpet av lagringsperioden, har du sannsynligvis en lekkasje.

 

Kontroll av drivreimer

Sjekk tilstanden på kjøretøyets drivreim/er og kontroller at de er riktig strammet.

 

Kontroll av drivstoffslanger/rør/koblinger

Sjekk drivstoffslanger for sprekkdannelser og om det er fuktig rundt rør og koblinger. Ved oppstart er det greit å være to. Ta gjerne med deg en venn som kan observere motorrommet mens du starter opp. Er du alene? La motorluke være åpen og etter at motoren er i gang, beveg deg til en visuell sjekk av motorrom. Vær ekstra oppmerksom på eventuelle drivstofflekkasjer. Ha alltid et brannslukkingsapparat eller brannteppe lett tilgjengelig, slik at du kan avverge en brann.

 

Kontroll av kjøleslanger

Sjekk alle gummislanger i motorrom – Se etter sprekker og kjenn om gummien fortsatt er myk. En revnet slange under kjøring betyr at kjøretøyet må stanses, og videre ferd er ikke mulig før slangen er tettet eller byttet. I noen tilfeller kan såkalt tjæreband linnes rundt slangen for å komme seg videre. Dette er dog ingen permanent løsning.

 

Kontroll av pedaler

Dersom du har manuelt gir bør du kontrollere at clutchpedalen kjennes normal ut. Går pedalen i bunn uten belastning, kan det være flere årsaker. Dersom bilen har hydraulisk operert clutch, kan du ha en lekkasje i systemet. Har du mekanisk clutch med wire, kan den være røket.

I noen tilfeller kan clutchplate klistre seg fast til svinghjul ved lagring. Da går også clutchpedalen i bunn uten belastning. For å løsne clutchen må bilen startes i gir. Sørg for å ha fri bane når bilen startes i gir. Kjør framover og brems hardt. Det er som regel ikke mer som skal til for at clutchen løsner, og funksjon på clutch og clutchpedal blir normal igjen.

Kjenn på bremsepedalen om den kjennes normal ut. Tramp så hardt du klarer – Bremsenes hydraulikksystem skal tåle en voksen manns kraft. Kjennes pedalen myk og lav, har du sannsynligvis luft i hydraulikksystemet.

Kjenn på gasspedal om den kjennes normal ut. Pedalen skal gå jevnt og fint. Dersom du kjenner at noe «lugger», er gasswire i ferd med å ryke eller at du har en stagoverføring som ikke er i orden.

 

Oppstart

Oppstart av en motor som har stått lenge, er et svært kritisk moment. Det meste av oljen har ved lang tids lagring rent ned i bunnpanna/oljepanna, og bevegelige deler i motoren har ikke lenger samme oljefilm som ved jevn bruk. Selv om det er noe omfattende, anbefaler vi å skru ut alle tennpluggene for å fjerne kompresjonen i motoren. La starteren gå slik at oljepumpa sørger for at alle bevegelige deler får ny smøring uten kompresjonens belastning. Når du først har tennpluggene ute, kan du gjerne bytte til nye – Spesielt dersom du ikke vet når de sist ble byttet.

 

Kontroll av hjul

Kontroller at lufttrykket er korrekt. Lufttrykkstabell finner du som regel enten i bilens instruksjonsbok eller på et klistremerke i kjøretøyets døråpning eller bagasjerom. Ta en visuell sjekk på mønsterdybde, og om dekkene er skjevslitt. Dersom mønsterdybden mindre enn 4 mm anbefaler vi å bytte dekk. Dersom dekkene er skjevslitt, har du enten kjørt med feil lufttrykk, eller har behov for en hjulstillingskontroll. Kontroller for sprekkdannelser i gummi. Har bilen stått på hjulene, er det stor sannsynlighet for at du vil oppdage ubalanse og hoppende hjul i noen kilometer. Som regel går det seg til etter litt bruk.

Vær oppmerksom på gamle dekk. Entusiastbiler brukes sjeldnere og dekkslitasjen er ofte minimal. Alderen på et dekk finner du på dekkets sidevegg. Se etter den såkalte DOT-koden. De fire siste sifrene i DOT-koden angir produksjonsuke og produksjonsår. Eksempelvis om de fire sifrene er 2714, vil det bety at dekkene er produsert i uke 27 i 2014. Vi anbefaler at alle dekk, inkludert reservedekk, som er mer enn 10 år gamle, erstattes med nye dekk, selv om de tilsynelatende ser ut til å være skadefrie og ha tilfredsstillende mønsterdybde.

 

Hjulbolter – Vær nøye med tiltrekking

Sjekk alltid at hjulboltene/mutrene sitter slik de skal før du kjører i vei. Trekker du til for lite, løsner hjulboltene. Trekker du til for hardt, kan hjulboltene knekke. Å miste et hjul kan få fatale følger. Er boltene satt fast for hardt vil du også få store problemer med å løsne dem ved en punktering. Vi anbefaler bruk av momentnøkkel eller momentstav for korrekt tiltrekking. På en vanlig personbil vil tiltrekking med 11-13 kg være nok under forutsetning av at momentnøkkel er korrekt. Ikke smør hjulbolter med fett, da det påvirker tiltrekkingsmomentet. Husk å ettertrekke hjulboltene når du har kjørt 20-30 kilometer etter et hjul har vært av bilen. Kontroller hjulboltene med jevne mellomrom og heller en gang for mye i løpet av sesongen.

 

Elektrisk

Kontroller at alle varsellamper fungerer og slukker slik de skal ved oppstart. Sjekk at alle lys, brytere og betjeningshendler fungerer som de skal.

 

Ruller bilen lett?

Ved lagring kan det oppstå at bremsene henger litt på bremseklosser eller bremsebånd. Dersom de ikke løsner ved litt bevegelse av bilen, kan du ha bremsestempel som har rustet fast. Da må hjulsylindre eller calipere overhales eller byttes.

Tagger

Nyheter
Takk for din påmelding. Lukk