Tilbake til artikler

29. august 2024

Krav om syklustest fjernes!

Motorrom+5.jpg

Vi kan med glede meddele at forskriftsendringen som sier at biler eldre enn 30 år, regnet fra 1. gangs registrering uansett hvor i verden, fritas fra kravet om syklustest som inntrer når avgassystemet påvirkes av ombygging, endelig er kunngjort for ikrafttredelse 1 oktober!

Utredningen for muligheten for å frita eldre biler for kjøresyklus for avgasstesting ble gjort av oss i samarbeid med SFOOR hos Statens Vegvesen og vi takker for ett godt samarbeid.
Denne forskriftsendringen muliggjør en effektøkning inntil 20kw/100kg egenvekt uten fører, med eksempelvis ettermontering av turbo, kompressor eller ett mer frittflytende eksosanlegg. Det gjelder også oppgraderinger til større turbo eller mer moderne turbo eller kompressor på en bil som originalt er utstyrt med dette- uten at man må gjennomføre såkalt syklustest for å få dette godkjent.

I forskriftsteksten står følgende:
«Ved ombygging skal de brukskrav til utslipp som gjaldt på tidspunkt for første gangs registrering i Norge tilfredsstilles. Bil skal være utstyrt med utslippsreduserende komponenter i samsvar med de krav som bilen er godkjent etter ved første gangs registrering i Norge.»

Det vil si at det fortsatt vil være et krav om at bilen skal være utstyrt med utslippsreduserende komponenter i samsvar med de krav som gjaldt i Norge på det tidspunkt bilen ble registrert første gang, uansett hvilket land. Det er et grunnleggende prinsipp at en bil skal opprettholdes i en slik utførelse at den oppfyller de kravene som gjaldt da den ble registrert første gang i Norge, jf. bilforskriften § 1-7. Hvilket betyr at en bil som er utstyrt med katalysator (med o2-sensor) og eventuelt andre utslippsregulerende systemer, skal ha dette også etter ombygging.

Mye av grunnen til at denne endringen gjøres er at Statens Vegvesen ønsker å etterkomme bilmiljøets ønske om større muligheter til å bygge om bilene også ved at motor og avgasssystem påvirkes.
Slik regelverket er i dag er det i praksis nærmest umulig å tilfredsstille dokumentasjonskravene for avgass dersom kjøretøyet har en dato for førstegangsregistrering 01.01.1989 eller senere. AMCAR ser en tydelig trend i at nyere og nyere biler bygges om og vi ser at i framtiden vil hovedtyngden av biler som bygges om være nyere enn 1989-modeller men eldre enn 30år. Vi mener derfor at denne endringen er ett stort skritt i riktig endring som tar hensyn til miljø og sikkerhet. Dette åpner mange dører for de som ønsker endringer, effektøkning og modernisering av både motor og motorstyring.
AMCAR ser også på denne endringen som helt avgjørende for muligheten til å reparere eldre biler. Dagens regelverk setter også hindringer om man eksempelvis skal bytte ut en utslitt turbo, som kanskje er ut av produksjon, med en uoriginal ettermarkedsturbo. Det samme gjelder hvis den originale intercooleren er sprukket og må erstattes av tilsvarende intercooler fra ettermarkedsprodusent.
Denne endringen er i tråd med Hurdalsplattformen som slår fast at regjeringen skal «sikre interessene til veterankjøretøy ved utforming av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av kjøretøyparken».

Har du spørsmål rundt endringene, hvordan det påvirker ditt prosjekt eller trenger råd i forbindelse med godkjenningsprosessen, ta kontakt med AMCAR teknisk avdeling.

Link til offentlig kunngjort versjon

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk