16. oktober 2025
Nå skal bare bilentusiastene betale bilavgifter

Denne uken la finansministeren frem et statsbudsjett som sluttfører en årelang transformasjon av norsk bilpolitikk. Målet har vært å flytte avgiftsbyrden fra det store flertallet av nye bilkjøpere over på en stadig mindre gruppe.
Nå er vi ved veis ende. Med nye, målrettede avgiftsskjerpelser mot biler med forbrenningsmotor, kombinert med at grensen for momsfritak på elbiler nå senkes til 300.000 kroner, sementerer regjeringen en ny virkelighet: Bilavgifter er blitt en særskatt for bilentusiaster, distriktsfolk og de som av praktiske årsaker ennå ikke har konvertert til elektrisk mobilitet. I flere tiår var bilavgifter en av statens sikreste og mest forutsigbare inntektskilder. Alle betalte. Den tiden er forbi. Med elbilrevolusjonen, drevet frem av enestående subsidier, har staten systematisk avviklet sin egen inntektsbase. Momsfritak, avgiftsfritak og brukerfordeler har kostet fellesskapet hundrevis av milliarder. Når staten nå har mistet enorme summer, leter man febrilsk etter nye inntekter. Løsningen som ble presentert av regjeringen, er like enkel som den er urimelig: Skru til skrustikken på den lille gruppen som er igjen. For å "sikre at det fortsatt skal lønne seg å velge elbil", skjerper de engangsavgiften på nye bensin- og dieselbiler.
Et argument blottet for virkelighet
Her må vi stoppe opp. Regjeringens argumentasjon mangler fullstendig rot i virkeligheten. Å påstå at man må øke avgiftene på fossilbiler for å opprettholde elbilens konkurransefortrinn, er å enten misforstå eller ignorere markedet totalt. I september i år var hele 98,3 prosent av alle nyregistrerte personbiler i Norge helelektriske. Slaget er over. Å tro at nordmenn plutselig skulle begynne å kjøpe nye bensin & dieselbiler som bruksbil fordi en vanlig elektrisk familiebil til 500.000 nå blir 50.000 dyrere, er ren utopi. De norske bilavgiftene har for lenge siden gjort dem fullstendig usalgbare til folk flest. En ny, familievennlig stasjonsvogn som en Skoda Superb ville kostet nærmere en million kroner hvis den hadde vært tilgjengelig på det norske markedet! Økningene som nå varsles, vil ligge på rundt 20.000-30.000 kroner per bil, og enda høyere for de bilene entusiaster flest drømmer om. En 2025 Ford Mustang GT koster nå for eksempel 900 000,- mer i Norge enn i Sverige. Den norske staten beregner seg med de nye avgiftene mer enn 1 million kroner i moms og avgift på en bil som koster under 600 000,- å kjøpe og frakte til Norge. Svenskene nøyer seg med litt over 100 000,- – vi snakker altså 10 ganger høyere avgift i Norge for en helt vanlig entusiastbil! Regjeringen forventer selv bare en ekstrainntekt på 100 millioner kroner, noe som tilsvarer et salg på mellom 3.000 og 5.000 biler på landsbasis. Dette er ren symbolpolitikk som rammer bilhobbyen, gir småpenger i statskassen og har null annen målbar effekt. Regjeringens politikk er derfor ikke lenger et virkemiddel for å styre salget. Det er en ren straffeavgift mot en marginal gruppe. Det er en politikk som rammer de som trenger en spesiell type kjøretøy i jobben, og de som har en lidenskap for bil. For Finansdepartementet ser denne lidenskapen ut til å være en politisk ufarlig salderingspost – symbolpolitikk av billigste sort.
Vektavgiften – en avgift mot trafikksikkerhet
Samtidig viderefører regjeringen vektavgiften, en komponent i engangsavgiften som er direkte fiendtlig mot trafikksikkerhet. Mens politikere uttrykker bekymring for ulykkestallene, driver Finansdepartementet gjennom en avgift som tvinger bilkjøpere over i mindre og lettere biler. All empiri og erfaring fra reelle ulykker viser at sjansen for å overleve i kollisjoner med mye energi reduseres dramatisk i små biler. Vektavgiften bidrar dermed til å påføre samfunnet unødig lidelse og kostnader. Hvis regjeringen er oppriktig bekymret for trafikksikkerheten, burde de snarest fjerne en avgift som aktivt motarbeider den. Vektavgiften må bort!
Et prisnivå i utakt med verden
Vi i AMCAR har lenge advart mot denne utviklingen. Det norske avgiftssystemet har ført til at prisen på entusiastkjøretøy i Norge er fullstendig i utakt med resten av verden. Dette skaper et kunstig og isolert marked som gjør det stadig vanskeligere for vanlige lønnsmottakere å eie og vedlikeholde kjøretøy som er en del av vår rullende kulturarv. Derfor er AMCARs krav nå todelt og krystallklart: Fullt fritak for engangsavgift og halv moms på alle entusiastkjøretøy som er 15 år eller eldre. Dette er ingen radikal idé. I vårt naboland Sverige har man for lengst innsett verdien av eldre kjøretøy og opererer med langt gunstigere ordninger. Vårt forslag er logisk. Entusiastbiler er ikke en del av den daglige transportkabalen. De brukes sjelden, og klimaavtrykket er neglisjerbart. Å behandle importen av et eldre kjøretøy som et nytt masseprodusert kjøretøy, er meningsløst. Våre forslag er et signal om at dette er bevaringsverdig kultur, ikke en melkeku for staten.
Dobbeltstraffen fra Europa lurer i kulissene
Som om ikke de nasjonale avgiftsøkningene var nok, står norske bilister overfor en ny, importert trussel. Fra 2027 skal Norge implementere EUs nye klimakvotesystem for veitransport, kalt ETS2. Systemet pålegger drivstoffleverandørene å kjøpe klimakvoter for å dekke utslippene fra bensinen og dieselen de selger. Denne kostnaden vil uunngåelig bli veltet over på forbrukeren ved pumpene. Problemet er at norske bilister allerede betaler for nøyaktig det samme. Vi har en av verdens høyeste -avgifter på drivstoff. På toppen av det hele foreslår regjeringen i 2026 budsjettet å øke CO2 avgiftene ytterligere noe som selvsagt straffer de som ikke har råd til brukbare elbiler. Syv av ti biler på veien går faktisk fortsatt på bensin og diesel. Når ETS2-kostnaden legges på toppen, uten at den norske -avgiften fjernes eller reduseres tilsvarende, står vi overfor en absurd dobbeltbeskatning! AMCAR har i vårt høringssvar til regjeringen vært krystallklare: Dette er grovt urimelig og et prinsipp vi aldri kan akseptere. Vi har krevd en garanti fra myndighetene om at norske bilister blir skjermet fra denne doble avgiften. Så langt har vi blitt møtt med øredøvende stillhet.
Veien videre
Statsbudsjettet for 2026 bekrefter en villet politikk. Angrepet på bilen med forbrenningsmotor fortsetter, forkledd som argumenter som mistet sin relevans for lenge siden. For AMCAR er dette alvorlig, men det er ingen grunn til å miste motet. Tvert imot.
Regjeringen ser ut til å tro at bilentusiastene er en liten, isolert gruppe de kan avgiftsbelegge uten politiske konsekvenser. Det kan vise seg å være en fatal feilvurdering. Kjøretøyhobbyen er ikke en ignorerbar gruppe. Det så vi senest i vår, da et samlet og historisk engasjement fra kjøretøymiljøet sørget for et enstemmig vedtak i Stortinget for å sikre tilgangen på etanolfri 98 oktan. Et forslag som tidligere kun hadde støtte fra FrP, ble en samlet seier med enstemmig Stortingsvedtak for fornuften takket være mobiliseringen i våre rekker. Vår lidenskap for bil er dyp, og vårt engasjement for en rettferdig behandling er urokkelig. Kampen for kjøretøyhobbyen har nettopp begynt.