Tilbake til artikler

26. februar 2021

Noen få år fra nå…

Geir+og+mustangen.jpg

Gunnar kjente på noe han ikke hadde kjent på lenge. En slags underlig følelse som i årevis hadde vært fortrengt. Glede. Lykke. Først hadde Corona-viruset kommet. Det hadde herjet i tre år og ødelagt mye. Framtidsplaner. Reising. Treff. Heldigvis hadde han bilhobbyen, som medførte at godbilen fikk mer kjærlig stell i løpet av disse tre årene enn noen gang før. Men samtidig ble verden fylt med stadig mer tunge nyheter. Viruset var en ting. All erfaring sa at det ville forsvinne en gang. Hadde ikke spanskesyken forsvunnet etter bare et par år? Så bare man var tålmodig, ville det forsvinne, og hverdagen kunne gå tilbake til slik den hadde vært. Med hyggelig sosialisering, biltreff og utstillinger land og strand rundt.

Men Gunnar hadde gledet seg for tidlig. For mens han ventet på at viruset skulle forsvinne, dukket andre negative ting opp. Ikke dødelige riktignok, men ytterst beklagelige allikevel. Det hadde begynt i Oslo. Egne soner ble innført. Hvor man ikke fikk lov å ferdes med biler med forbrenningsmotor. Nullutslippssoner hadde de kalt det. Javel. Ikke så farlig. Man kan jo bare kjøre rundt disse områdene. Men områdene vokste raskt i omfang. Stadig større deler av hovedstaden ble avstengt område for bilene med motorlyd. I takt med at «grønn politikk» hurtig vokste i popularitet, vokste også kravene, og de større partiene som tradisjonelt sett hadde vært mer ansvarlige i sine tiltak for bedre miljø og klima, ga etter. Snart var hele Oslo forbudt område for biler med motorlyd, og Bergen, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Trondheim og Halden fulgte raskt etter. I nord var man mer skeptiske, da all erfaring tilsa at elektriske biler slet med rekkevidden over de lange distansene vinterstid. Men det spilte ingen rolle. Klimaentusiastene skulle ha sitt. Tromsø stengte de også, fulgt av Bodø og Kirkenes. Dette ble selvsagt lagt merke til på mindre steder, og i løpet av noen måneder den dystre sommeren 2024 ble det lagt ned et nasjonalt forbud mot biler med forbrenningsmotor i alle bykjerner i Norge.

Dette var et gjennombrudd i kampen mot klimaendringene, uttalte en fornøyd klimaminister til TV-kameraene da hun holdt sin pressekonferanse. Norge var best i verden. Norge ledet an. 21.000 vindmøller skulle være på plass i den norske naturen før tjuetallet var over, og sammen med forbudet mot kjøtt viste dette nok en gang hvorfor Norge var verdens beste land. Norge var best. Den beste nyheten sparte hun til slutt. For to år fra nå, altså i 2026, kom det til å bli et nasjonalt forbud mot biler med forbrenningsmotor, og i 2028 ville oljeplattformene stenge ned. Kranene ville bli stengt. For alltid. Oljeeventyret ville være over. Norge ville lede an i kampen mot klimaendringene, det måtte ingen være i tvil om.

Sommeren 2024 var derfor blytung for norske bilentusiaster. I takt med at byene innførte forbud mot bensin og diesel, var det liten vits å opprettholde bensinstasjonene. De forsvant hurtig utover høsten 2024, og sommeren 2025 var det bare noen få igjen. Således hadde ikke regjeringen trengt å forby biler med bensin og dieselmotor. Uten drivstoff å få kjøpt i Norge, og et importforbud fra utlandet, forsvant de av seg selv. Gunnar hadde imidlertid sikret seg noen hundreliters-fat med dyrebar bensin og hadde fylt opp tanken før han ulovlig tok dagens tur. Lukten av 98 oktan. Eliksiren som ga liv til den største kilden til glede som fantes: En buldrende V8.

Det var denne rumlingen som ga ham denne varme følelsen, som han nå gjenkjente som lykke. Han bestemte seg for å kjøre mot sentrum. Hva kunne skje? En bot? Inndragelse av bilen? Så farlig kunne det da ikke være? Underveis mot det som engang hadde vært en pulserende del av byens liv, fanget kameraer opp bilen med den uvante lyden og registreringsnummeret som avslørte at den var en bensin- eller dieselbil. Lyden av stempler og ventiler og kamaksler som jobbet sammen i skjønn harmoni. Gunnar kjente igjen deler av det som hadde vært den gamle cruisingruten da han hadde vært ung. Da hadde det vært butikker overalt, gratis parkering og et yrende folkeliv. Nå var byen øde. Butikkene hadde flyttet ut til de store kjøpesentrene. Ingen bilentusiaster å se noe sted. Hvordan hadde det kunnet gå så langt på så kort tid? Han visste svaret. Både han selv og omtrent alt av bilentusiaster hadde ikke tatt signalene på alvor. Allerede i 2021 hadde jo regjeringen gitt byrådene i Oslo og Bergen lov til å innføre nullutslippssoner, og derfra hadde det hurtig eskalert med den ene nedslående nyheten etter den andre for bilentusiastene.

Han rundet hjørnet, før han bråbremset. En stor varebil sperret veien, og strenge mennesker i uniform rettet våpen mot ham. ”Steng av motoren og kom ut med hendene over hodet” ropte en av mennene. Gunnar gjorde som han fikk beskjed om. Han visste instinktivt at dette var den siste gangen han ville få høre lyden av åtte sylindre i perfekt harmoni. Sakte lot han fingeren gli mot tenningsnøkkelen, før han vridde den til side. Motoren stoppet. Han kjente en lett men særdeles kald bris mot kinnene idet han steg ut av bilen. En kald vind blåste over landet.

Det var det siste noen så til Gunnar og hans Mustang.

Støtt AMCAR - Bli medlem!

Tagger