25. februar 2018
PKK og veteranbil

Dinside.no, Motorbransjen.no med flere gikk i forrige uke ut med informasjon om nye reglene for PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll, populært kalt EU-kontroll). På et informasjonsmøte i regi av Vegdirektoratet ble det informert om at traktorer med en topphastighet over 40 km/t skulle bli pålagt PKK fra 2018. Det som også ble nevnt på møtet var at fra 1. oktober 2016 skal veteranbiler mellom 30 og 50 år kun gjennomgå PKK hvert femte år. Etter 50 år blir PKK kuttet ut. AMCAR var ikke kjent med at det var konkludert i saken etter høringsrunden som ble avsluttet før jul 2015.
Skulle det imidlertid bli som Vegdirektoratet informerer, er dette rett og slett en kime til mer arbeid og større saksklageadgang rettet rundt kontroll av eldre kjøretøy enn det vi har i dag. Så det forslaget AMCAR opprinnelig hadde til en forenkling og forbedring av dagens PKK av eldre kjøretøy vil, dersom det som refereres i Motorbransjen.no blir utfallet, føre til mer byråkrati og økt saksmengde relatert til EU-kontroll både for staten og bilhobbyfolket. AMCAR’s bakgrunn for å få til en rullerende 30-års grense, subsidiært 50-års grense, var relatert til det faktum at EU-kontroll av så gamle kjøretøy i praksis ikke bidrar til annet enn voksende byråkrati for staten og tidsforbruk for den enkelte borger.
Så hva er det som er så galt med det som seiler opp som mulig vedtak? Jo, det er kravet til at kjøretøyet skal være registrert under en bestemt registrerings-paragraf for å komme inn under lempelig ordning. Det betyr at kjøretøyet må være registrert som «bevaringsverdig kjøretøy» med påskrift i vognkortet om bruksbegrensning for å komme inn under ordningen. Alle andre skal kontrolleres hvert 2. år. I praksis betyr det at to identiske biler kan få vidt forskjellig PKK-intervaller som følge av godkjenningsordning på det tidspunkt de var 1. gangs registrert i Norge.
Den ordningen man må være inn under for å få lempeligere EU-kontroll er ordningen med registrering som «bevaringsverdig kjøretøy» som først kom i 1984. Det vil si at alle kjøretøy registrert i 80 år før den tid, skal kontrolleres. For det andre er det 10.000-vis av hobbykjøretøy fra 1906-1986 som er kommet inn på ordinære registreringsbestemmelser etter 1984, som hverken er eller vil bli å betrakte som motorhistoriske og verneverdig. I AMCAR’s øyne er disse like «motorhistorisk og verneverdig» som andre! Det finnes heller ingen statistikk på at disse vanlige kjøretøyene, så vel som ombygde kjøretøy, er mer innblandet i ulykker enn de som er registrerte som «motorhistoriske og verneverdige». Eller for den saks skyld, at den normale gruppen og ombygde biler er mer utsatt for tekniske feil enn de «motorhistorisk verneverdige». Så dette er bare tull i AMCAR’s øyne og kan ikke anses på annen måte at Vegdirektoratet, på nytt, ser sitt snitt til å innsnevre muligheten for å «plage» de som har kjøretøy som hobby i Norge. Denne gang med det «heldige» resultat at de må tilføres nye stillinger og mer offentlige midler for å kunne ta unna kontroller og saksmengde i forbindelse med all byråkrati og klagesaksadgang som kommer som følge av feil implementering av en ellers velment endring. Dagens forslag er langt fra en forenkling og forbedring i praksis for folk flest.
Dette er ikke det AMCAR foreslo når saken ble løftet politisk av oss, og heller ikke det vi har jobbet for i flere år. AMCAR ville ha et lempeligere krav til PKK for alle veterankjøretøy, uavhengig av godkjenningsregel benyttet ved 1. gangs registrering i Norge. AMCAR har derfor tatt kontakt med Vegdirektoratet som bekrefter at saken ikke er ferdig behandlet, men at en enklere versjon - antagelig den versjon som opprinnelig ble forslått i høringen - er blitt pålagt innført fra oktober 2016. Det er bra at det skjer noe. Og AMCAR setter nå sin lit til politisk ledelse i Samferdselsdepartementet og vår bilentusiastiske Samferdselsminister på ytterligere lettelser når hele saken er ferdigbehandlet.