Tilbake til artikler

20. juni 2025

Positive signaler i ELV-saken

Caballero.jpg

Det er kommet foreløpige, men positive signaler fra EU-parlamentet. Under et nylig møte i Strasbourg ble det rapportert at flertallet i parlamentet har tatt stilling til flere punkter som er av stor betydning for entusiastkjøretøy i Europa. Dette markerer et viktig steg i retning av å sikre en fornuftig fremtid for våre rullende kulturminner.

De sentrale punktene i parlamentets foreløpige standpunkt inkluderer:

  • Forslag om unntak for historiske kjøretøy og deler: Parlamentet har signalisert at historiske kjøretøy, samt reservedeler til disse, bør unntas fra de strengeste kravene i ELV-forordningen. Dette er et prinsipielt viktig standpunkt som anerkjenner den unike verdien og bruken av disse kjøretøyene. Imidlertid er det fortsatt avgjørende å se hvordan definisjonen av "historiske kjøretøy" endelig vil bli formulert i lovteksten, og om omfanget av unntaket vil være tilstrekkelig robust. Unntaket for deler er spesielt viktig, da det fredar salg og tilgang på disse, noe som er en forutsetning for bevaring og bruk av det rullende kulturarvet.
  • Eierens rett til å definere avfall: Det fremheves at eieren av et kjøretøy selv skal ha retten til å bestemme om kjøretøyet er å anse som avfall eller ikke. Dette vil gi eiere større frihet og beskytte mot automatisk klassifisering av eldre kjøretøy som avfall basert på alder alene, med henvisning til den almene eiendomsretten.
  • Frihet til å bestemme reparasjonskostnader: Parlamentet støtter også prinsippet om at eiere selv skal kunne bestemme omfanget og kostnadene ved reparasjoner av sitt kjøretøy. Forslaget om at et kjøretøy anses som uttjent dersom reparasjonskostnadene overstiger markedsverdien, foreslås fjernet. Dette er viktig for å muliggjøre bevaring og restaurering av kjøretøy som krever spesialkompetanse og ofte høyere kostnader enn vanlige reparasjoner.
     

Hva betyr dette videre? En forsiktig optimisme
Disse signalene fra EU-parlamentet er utvilsomt positive og viser en økende forståelse for motorhistoriske kjøretøyers unike status. Det er imidlertid viktig å understreke at dette er en del av en pågående lovgivningsprosess. Parlamentets standpunkt er et viktig skritt, men forhandlingene om den endelige ELV-forordningen vil fortsette, og veien til et endelig vedtak kan fortsatt by på utfordringer.

AMCAR er derfor forsiktig optimistiske. Spesielt vil detaljene rundt unntaket for historiske kjøretøy, og hvordan dette defineres og praktiseres, være helt avgjørende. Parlamentets posisjon vil være en av retningsgiverne når kommisjonen, rådet og parlamentet skal forhandle om den endelige teksten i høst.

Vi ønsker igjen å rette en spesiell takk og anerkjennelse til Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) i Sverige. Deres engasjerte og grundige arbeid i dialogen med EU-kommisjonen og EU-parlamentet har vært avgjørende for å løfte frem våre felles interesser på en så tydelig og profesjonell måte. Deres innsats gir oss verdifull inspirasjon og viser betydningen av et samlet motorhistorisk miljø i Europa.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk