11. april 2025
Salget av etanolfri bensin 4-doblet på 2 år – politikerne må våkne!

Siste volumtall fra Drivkraft Norge viser at norske forbrukere har våknet. AMCAR har i lang tid satt søkelyset på skadeomfanget av etanolinnholdet i bensin.
I 2023 økte bransjen innblandingen av bioetanol fra 5% til 10% i bensin, samtidig som flere og flere stasjoner fjernet pumpene med 98 oktan etanolfri bensin. Så i 2023 slår AMCAR alarm, leverer en stor rapport til politikerne på Stortinget om viktigheten av at vi beholder 98 oktan etanolfri bensin som sikringskvalitet. Det fikk også båtfolket til å reagere, og bransjeorganisasjonen Norboat anbefaler alle at alle bensinbåter bør benytte etanolfri 98 oktan. NRK Nyheter snapper opp saken med oss – fordi flere og flere med motorer som ikke brukes daglig ofte meldte om driftsstans knyttet til drivstoffkvaliteten. Senere på året løftet FrP saken for Stortinget, men der avvises saken av regjeringen og alle andre partier. De toer sine hender og mener den politiske reguleringen av innblanding- og omsetningskrav IKKE er en markedsregulering – mens å pålegge bransjen å føre 98 oktan etanolfri bensin vil være det. Forstå det, den som kan! Politikerne ber derimot bransjen om å ta ansvar. Og markedet virker det – men bil- og motorentusiaster kan ikke være prisgitt en drivstoffbransje som selv kan vurdere når og hvor de vil levere en uunværlig etanolfri kvalitet.
Siden 2022 har salget av 98 oktan økt med 300%, mens drivstoffsalget har sunket med 6%. Det norske omsetningskravet krever at 19 prosent av drivstoff som selges må være biodrivstoff. Dette insentiverer bransjen til å blande bioetanol i alle bensinkvaliteter da bioetanol faktisk er billigere enn bensin. Samtidig har vi fått en innrømmelse fra Samferdselsministeren på at det ikke er mulig å selge bare 98 oktan etanolfri bensin, hvis man ønsker det. Man trenger ikke være matematisk geni for å forstå at med en nedgang i salget av bensin generelt, grunnet at hverdagsreisen stort sett forestås av en elbil i fremtiden, så vil salget av 98 oktan bensin utgjøre en større og større prosent-vis andel av bensinsalget.
AMCAR vet at både MDG og FrP jobber med konkrete forslag som skal fremmes før sommeren på Stortinget. Forslag som vil sikre bil- og motorhobbyen et etanolfritt alternativ, samtidig som man sikrer den generelle beredskapen i samfunnet. Å ha en drivstoffkvalitet tilgjengelig som tåler å lagres, er også en viktig beredskapsfaktor. AMCAR håper virkelig at forslagene fra MDG og FrP kan få tverrpolitisk oppslutning. I mellomtiden går bensinsalget ned, og den prosentvise andelen av bensin som er 98 oktan nærmer seg et nivå der man ikke kan utelukke innblanding av bioetanol. Derfor trenger vi politisk styring for å sikre at 98 oktan etanolfri bensin opprettholdes som en sikringskvalitet.