Tilbake til artikler

03. august 2020

Stor reduksjon i engangsavgiften for entusiastbiler de siste 7 årene.

2010+Chevrolet+Camaro+SS++PS02+2010++-98.jpg

Fra kr 1.095.009,- til kr 602.400,- i engangsavgift på en «NY» Chevrolet Camaro. Det er statusen etter 7 års samarbeid for norske bilentusiaster med dagens regjering.

Det er liten tvil om at norske bilentusiaster har stor forståelse i sittende regjering. Siden Høyre og Fremskrittspartiet gikk inn i regjering i 2013 har det blitt langt større søkelys på å rette opp de urimelige engangsavgiftene norske bilentusiaster tidligere ble møtt med. I tillegg har politisk ledelse i Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet, ledet av Fremskrittspartiet frem til i februar 2020, fått inn en rekke gode forslag fra AMCAR som tilgodeser vår aktivitet både økonomisk og ikke minst kjøretøyteknisk. AMCAR skal ikke nå lage en «kavalkade» over positive endringer som har skjedd med Høyre/Fremskrittsparti-regjeringen i samarbeid med Kristelig Folkeparti og Venstre, men nøyer oss her med å dra frem en sak om hvordan engangsavgiften har endret seg for våre entusiastbiler. Først fikk vi altså et bruksfradrag som ble trappet ned fra 20-30 år – det vil si at man fjernet den statiske avgiften som var rundt 105.000 kroner på de fleste entusiastkjøretøy som var mellom 21 og 29 år. Dernest fjernet man hestekraftavgiften og erstattet den med CO2-avgift – noe som også førte til en nedgang, siden entusiastbiler ikke hadde de urimelige CO2-utslippene hestekreftavgiften tilsa. Så fjernet man engangsavgiften for 20 år og eldre biler, og nå til slutt har man altså endret bruksfradraget igjen – slik at man nå kun skal svare for 10 % av opprinnelig engangsavgift når kjøretøyet er 10 år. I praksis har de 7 årene med dagens regjering ført til at nyere entusiastbiler er blitt langt rimeligere å importere nå enn tidligere. AMCAR har laget et regnestykke der vi ser på en typisk entusiastbil – Chevrolet Camaro. Vi har tatt en 2013 Camaro og simulert den ny og 10 år gammel i h.h.v. 2013 og 2020. Som ny bil dropper engangsavgiften med kr 492.609,- kroner, og som 10 år gammel brukt bil dropper den med 180.662,- kroner fra 240.902,- til kr 60.240,-. En reduksjon på drøyt 55 % på ny bil og drøy 75 % på en brukt entusiastbil. Denne utviklingen har ikke skjedd uten innspill fra din organisasjon - AMCAR. Vi var tidlig ute med å spille inn forslag og måter engangsavgiften kunne innrettes på slik at det ble rimeligere for forbrukeren – uten at det gikk ut over sikkerhet og miljø. Og det er verdt å merke seg, endringene til tross, at den norske bilparken ikke har sluppet ut mindre klimagasser enn det den gjør i dag – og bilparken er også blitt sikrere. Godt det finnes politikere og en regjering som forstår realpolitiske tiltak! Godt å være medlem av en bilorganisasjon som kjemper for lavere bilavgifter. Kr 496.609,- i besparelse på en ny entusiastbil forsvarer en kontingent fra kr 775,- like mye som kr 180.662,- i besparelse på en 10 år gammel entusiastbil. Så lurer du på om det er forskjell på politikere og om det nytter å være medlem i AMCAR? Tenk på det neste gang du kjøper deg entusiastbil.

 

AMCAR jobber for norsk bilhobby. Støtt vårt arbeid - bli medlem!

 

Tagger

Nyheter
Takk for din påmelding. Lukk