Tilbake til artikler

22. februar 2018

Tank 98 oktan!

etanolbilde.jpg

AMCAR-sesongen er godt i gang, og nå har de aller fleste tatt ut hobbybilen sin. Da er det på sin plass å minne om at biler som ikke brukes så ofte, og spesielt biler av eldre dato, absolutt har best av 98 oktan bensin uten etanoltilsetning.
I disse biodrivstoff-tider har AMCAR jobbet politisk siden 2013 for å få til en sikringskvalitet på drivstoff, uten etanoltilsetning, for fremtiden. Dette for at vi ikke skal trenge å bekymre oss for korrosjon i tank og drivstoffrør, skader på gummi i slanger og membraner, varmgang i motor og branntilløp som en konsekvens av biodrivstoff. Etanol er noe våre eldre klassikere ikke er laget for, og takler veldig dårlig - nesten til det destruktive i enkelte tilfeller.

Så inntil en sikringskvalitet er på plass oppfordrer vi alle bilhobbyeiere til å fylle 98 oktan. Det er godt for bilen og dens komponenter, og et godt signal til oljeselskapene om frivillig å beholde 98-oktan pumpene sine – at de ser at forbrukeren faktisk etterspør kvaliteten. For er det én ting vi kan være relativt sikre på så er det at dersom ikke etterspørselen er der, vil tilbudet også forsvinne på ett eller annet tidspunkt - hvis oljeselskapene da ikke tvinges til å føre kvaliteten.
Og etanolfritt drivstoff er ikke bare viktig for klassiske biler og motorsykler; din båtmotor, motorsag og plenklipper er sannsynligvis også beregnet på etanolfritt drivstoff, spesielt på redskap som ikke er av nyere dato. Det koster marginalt mer for 98 oktan, rundt en krone mer per liter. Men det er forsvinnende lite i forhold til problemene som kan oppstå med etanolholdig 95 oktan. Dessuten er det ikke lenge til etanolinnholdet oppgraderes fra fem til ti prosent (E10). Da eskalerer også problemstillingen.
Derfor; tank 98 oktan, og spør din bensinstasjon om drivstoffet er garantert etanolfritt. Det er vi forbrukere som bestemmer!

Takk for din påmelding. Lukk