23. februar 2018
Understellsnummer, PKK og Statens vegvesen

AMCAR ser at Leif Magne Halvorsen fra seksjon for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet har presentert en liste over de mest vanlige feilene som ble gjort av bilverksteder i forbindelse med PKK, periodisk kjøretøykontroll. Denne listen ble presentert på Servicemarkedsforum i regi av Bilimportørenes Landsforening nå i starten av februar.
På toppen av denne listen troner følgende punkt; Innpreget understellsnummer er ikke kontrollert.
Og det kan AMCAR lett forstå!
Vi har hver uke henvendelser fra fortvilte bileiere som har vært på periodisk kjøretøykontroll og lurer på hvor understellsnummeret er innpreget på deres bil. Vi må gang på gang påpeke at dette er et nummer som er/skal være innslått ved første gangs registrering i Norge. AMCAR’s erfaring er at de forskjellige trafikkstasjoner opp gjennom årene har slått det inn på forskjellige steder. Det har heller ikke vært noe system hos Statens vegvesen, trafikkstasjonene på at de har anmerket i bilens vognkort hvor understellsnummer var preget/slått inn på biler som er bruktimportert og enkeltgodkjent opp gjennom årene. Dermed er det som å lete etter nåla i høystakken å finne igjen det uoriginalt innpregede understellsnummeret. Ikke minst skyldes dette at nummeret er innslått på rammen eller bærende konstruksjon, som ofte er dekket av understellsmasse eller rust som følge av flittig salting. AMCAR har til og med eksempler på at Statens vegvesen selv ikke har klart å lokalisert innpreget understellsnummer på angitt plass fordi de har skrapet av masse noen millimeter unna der nummeret sto. Hvordan forventer man da at et verksted eller intetanende bileier skal finne det? På amerikanske biler står bilens originale understellsnummer på en plate nedfelt i dashbordet under frontruten fra årsmodell 1968, men det er ikke godt nok her i Norge. Her skal nummeret for all del slås inn på bilens rammekonstruksjon.
Problemet er bare at Statens vegvesen selv ikke vet hvor det er slått inn, selv om det er de som har ansvaret for å kontrollere at dette er slått inn ved 1. gangs registrering i riket. AMCAR’s mange års erfaring med denne problemstillingen har overbevist oss om at etaten selv har sluntret unna sin oppgave; vi vet at mange biler aldri har fått innslått nummer ved første gangs registrering i Norge. Og nå er det da en senere bileier som skal stå ansvarlig for etatens egne synder!
AMCAR har full medfølelse med både bileiere og bilverksteder som strever med å finne det innpregede understellsnummeret, om det da i det hele tatt finnes. AMCAR mener at den identitesmerking kjøretøyet har fra fabrikk er godkjent iht til de forskjellige staters lover i Europa og USA. Hvorfor skal vi ha en særnorsk regel med innpreging av understellsnummer som bare skaper problemer og mistenkeliggjør intetanende bileiere og verksteder? AMCAR har erfart at praksisen, eller skal vi si mangel på konsekvent praksis, har ført til tragiske konsekvenser som avskiltningsbegjæring og forfalsknerianklager. For ikke å snakke om hvor mye tid som går med! Nei, her må Leif Magne Halvorsen og Statens vegvesen gå litt i seg selv og ordne opp i et rot som de selv har skapt! Fjern den særnorske regelen med innpreging av understellsnummer. Følg fabrikantens lovlige merking av kjøretøyet, så skal dere se at det ikke lenger «feiles» med å kontrollere innpreget understellsnummer på PKK i fremtiden.